Icon info
NL
Search results
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/zoeken
Zoekresultaten

Zoekresultaten

Zoeken

About 1716 results

In Memory of Guido Kestens (1940 – 2021) Honorary Chairman of the AMS Alumni Association

It is with great sadness that we announce the passing of Guido Kestens, Honorary Chairman of the Alumni Association of Antwerp Management School and AMS EMBA Alumnus (formerly known as PPB).

Geef de publieke sector het leiderschap dat de sector verdient

"Twee voeten op de grond, mensen in beweging brengen. Niet wachten op het mandaat. Elke dag in de spiegel durven kijken. Niet het leiderschap maar het effect."

Dit zijn enkele getuigenissen over leiderschap van de deelnemers van de AMS Masterclass Leiderschap voor de publieke en social profit sector. Doorheen het traject zetten zij de stap van ‘socialized’ naar ‘self authoring’: van het hanteren van sociale leiderschapsmaatstaven naar het ontwikkelen van een eigen definitie over wat nodig is en hoort. Een cruciale stap richting de leiders die de publieke sector nodig heeft om de vele uitdagingen van vandaag op een goede manier aan te gaan.

A. Rahim Massoud

Hoe online bedrijfsplatforms de dienstverlening aan burgers kunnen verbeteren

In 2020 studeerde Yves Vanderbeken af aan de Executive Master in IT Governance and Assurance (aka MITGA). Zijn onderzoek is nog steeds een brandend onderwerp in onze samenleving: hoe vind en selecteer je de juiste overheidsdienst om je te helpen? En hoe kunnen online serviceplatforms deze overheidsdiensten verbeteren? In deze blog deelt hij enkele van zijn meest recente bevindingen.

Analytics in HR: de voorspelling die uitblijft

Het gebruik van data dringt alsmaar meer door in onze privésfeer, toch komt het inburgeren van data in HR maar traag op gang. Slechts 1 op 5 bedrijven hebben people-analytics projecten lopen. Waarom lijkt analytics in de werkcontext minder snel ingeburgerd te raken dan in de privésfeer?

Waarom FUD faalt en BAD zegeviert in digitale beveiliging

Veel cybersecurityspecialisten of verkopers van beveiligingssoftware willen mensen ervan overtuigen om te handelen of bepaalde producten te kopen door ze bang te maken met uitspraken als: "als je dit niet doet (of koopt), word je gehackt." Helaas is deze manier van communiceren nog steeds een veelgebruikte aanpak in de informatiebeveiliging om de boodschap over te brengen of mensen te motiveren om hun producten of service te "kopen". Wij noemen dit de FUD-benadering. FUD staat voor Angst, Onzekerheid en Twijfel en werd eind jaren tachtig geïntroduceerd. Vanaf 1991 werd de uitdrukking modieus voor elke vorm van desinformatie die tegen de concurrentie werd gebruikt. FUD is een eenvoudige maar effectieve strategie die het publiek voorziet van negatieve, valse of onechte informatie om hun gedrag en beslissingen te beïnvloeden. FUD is zo effectief omdat negatieve gebeurtenissen een grotere impact hebben op onze hersenen en bijbehorende attitudes dan positieve. In de psychologie wordt dit negatieve bias genoemd. Negatieve vooringenomenheid kan een effect hebben op zowel je gedrag als je beslissingen. Dit is ook de reden waarom het nieuws vaak negatief nieuws verspreidt, omdat negatief nieuws meer aandacht trekt en dus verkoopt.
Hoewel dit op de korte termijn effectief kan zijn om dingen gedaan te krijgen, zal dit op de lange termijn geen erg succesvolle aanpak zijn. In deze blog leg ik je graag uit waarom.

Jaime Bonache, PhD

Kateryna Podkalenko

Webinar: De impact van COVID-19 op het menselijk kapitaal van onze organisaties - 4

Tijdens dit 4e webinar in de reeks 'De impact van COVID-19 op het menselijk kapitaal in onze organisaties' kijken we opnieuw naar enkele kernthema’s betreffende human capital in uw organisatie.