Core Curriculum
Fundamentals of the Air Transport Industry
Alles begint met een goed begrip van hoe de luchtvaartsector in elkaar zit. We verkennen de diversiteit aan materialen, marktspelers en hoe die de marktorganisatie beïnvloeden. Op een excursie naar de luchthaven van Brussel zie je die theorie tot leven komen. Daarmee beschik je niet alleen over de juiste basis om de rest van het curriculum te tackelen, maar ook de transportwereld waar je na je diploma binnenstapt.
Introduction to Global Supply Chain Management
Jij kijkt al uit naar een gespecialiseerde carrière in de luchtvaart, maar daarbij is het belangrijk om ook de principes van de bredere transporteconomie en supplychain onder de knie te hebben. Met kennis van de verschillende transporttypes, logistieke economie, beleid, winst- en verliesprincipes kan jij supplychainoplossingen en managementstrategieën kritisch beoordelen en begrijp je hoe bewegingen als globalisering, digitalisering en milieueffecten de industrie beïnvloeden.
Technology, Digital Innovation & Sustainability
Als typische groeisector is de wereld van luchttransport voortdurend in beweging. Welke technologische en innovatietrends dragen vandaag al bij aan de duurzaamheid van de sector? Hoe zit een innovatienetwerk in elkaar en hoe profiteren luchtvaartmaatschappijen, havens, logistieke organisaties en technologieleveranciers daarvan? Hoe beoordeel je de effectiviteit van nieuwe digitale oplossingen? Dat alles ontdek je hier.
Air Transport Market Analysis & Forecasting
In deze cursus ga je over tot actie met de onderzoeksvraag: “Welke factoren creëren en beïnvloeden de vraag naar vliegreizen?” Op basis van de gegevens die daaruit komen, bepaal jij het meest geschikte model om een verkeersprognose op te stellen. Met deze kennis evalueer jij je eigen werk en dat van andere specialisten, om vol vertrouwen de beste oplossing en resultaten te bepalen.
Air Transport Economics & Finance
Luchtvervoer is een bedrijfstak met lage marges. Een goed inzicht in de economie van luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, grondafhandelaars en andere spelers is dus essentieel om hun toegevoegde waarde voor luchtvervoer te begrijpen en optimaliseren. Samen gaan we op onderzoek naar de financiële trends, vooruitzichten en verschillen in regionale marktontwikkelingen. Met verschillende praktijkvoorbeelden en casestudies ontpop jij je snel tot specialist met een uitgebreid praktisch inzicht.
Airline Marketing
Marketing is meer dan de strategie die een luchtvaartmaatschappij hanteert - al worden de mogelijkheden daarvoor, de dos en don’ts ook uitvoerig besproken. Het gaat ook over passagiers- en vrachtsegmentatie, veranderingen in marktomgeving en klantengedrag (na de pandemie), prijs- en inkomstenbeheer en de toename van allianties, fusies en joint ventures. Meer dan genoeg stof tot nadenken!
Airline Management and Strategy
Of je nu uitkijkt naar een functie in een luchtvaartmaatschappij of in de bredere sector, deze organisaties zullen hoe dan ook een belangrijke rol spelen in je verdere carrière. Daarom is het belangrijk om te begrijpen hoe zij werken en interageren met luchthavens, luchtnavigatieleveranciers, grondafhandelaars[3] , enz. We onderzoeken de verschillende bedrijfsmodellen en -strategieën, belichten de belangrijkste kenmerken en verkennen nieuwe concepten uit de wereld van luchtvaartmaatschappijen.
Airport Management and Strategy
Een luchthaven runnen is een enorme operatie. Als manager ben je niet alleen verantwoordelijk voor de luchthavenstrategie en -planning, maar ook voor een slimme aanpak bij nieuwe uitdagingen voor je prijsstrategieën, duurzaamheid, luchtverkeer, marketing - noem maar op. Zo til jij de prestaties van jouw luchthaven vakkundig naar een hoger niveau.
Airline Revenue Management
Na deze cursus surf je vlot mee op de geldstromen die omgaan in je luchtvaartmaatschappij. Met een doorgedreven begrip van de verschillende operationele onderzoeksmodellen voor revenuemanagement en het prijsgedrag van luchtvaartmaatschappijen, weet jij hoe je de wetenschappelijke integriteit en strategische haalbaarheid van revenuemanagementstrategieën beoordeelt. Kortom, een financieel inzicht om u tegen te zeggen.
Airline Business Game
In deze cursus krijgt de theorie een praktische weerslag. Kruip in de huid van een echte luchtvaartmanager en ontwikkel je eigen businessplan. Spelen maar! In deze simulatie voeren we je businessplan voor het eerste jaar uit en bepalen we je successen met een jaarverslag. Zo raak jij gewend aan de stressvolle omgeving die de luchtvaartindustrie soms meebrengt en zie je hoe jouw nieuwe kennis zich vertaalt naar de werkvloer.
Master Project
En last but not least is er het Master Project waarin jij al je talenten ten volle kan benutten. Bijgestaan door een academisch adviseur, werk jij met je groep een echte businesscase uit voor een bestaand bedrijf - alsof je deel bent van hun team. Dat levert je een mooie bekroning op je werk van het afgelopen jaar en de kans om indruk te maken op professionals uit de sector.
Noot: Dit curriculum is onder voorbehoud van wijzigingen.