Modules
Regelgevend kader en beleidstopics
Om een effectieve luchtvaartstrategie te formuleren en implementeren, heb je eerst en vooral inzicht nodig in de impact van het overheidsbeleid en het regelgevende kader die de luchtvaartsector vormgeven.
→ Het verdrag van Chicago en de rol van ICAO
→ US/EU deregulering
→ Open-sky overeenkomsten
→ Het CORSIA- en ETS-schema
Vraag & aanbod in luchtvervoer
Daarna bekijken we de belangrijkste huidige én toekomstige drivers van vraag en aanbod in luchtvervoer. We staan ook stil bij de korte-, medium- en langetermijnimpact van de COVID-19-pandemie.
→ Trends en drivers voor groei
→ Klantsegmentatie
→ Prijs-, inkomens- en tijdselasticiteit
Financiering, kosten- en inkomstenstructuur van luchtvaartmaatschappijen
In deze module krijg je een breed overzicht van de typische winst- en verliesstructuur van een luchtvaartmaatschappij. We bespreken de belangrijkste kosten en opbrengsten en gaan dieper in op de onderlinge afhankelijkheid en gevoeligheden tussen deze kosten- en opbrengstenfactoren. We staan ook stil bij de verschillen in kosten- en opbrengstenstructuren tussen de uiteenlopende businessmodellen van luchtvaartmaatschappijen. We gebruiken daarbij de balans van American Airlines, Ryanair en Lufthansa Group als voorbeeld.
→ Bedrijfsopbrengsten en kosten, niet-operationele opbrengsten en kosten
→ Operationele marges, benchmarking en KPI’s
→ Impact van wisselkoersen
→ Wet-lease, dry-lease, damp-lease overeenkomsten
Businessmodellen en concurrentiestrategieën van luchtvaartmaatschappijen
Businessmodellen van luchtvaartmaatschappijen zijn essentieel om de waardepropositie te bepalen, een concurrentieel strategisch voordeel te creëren en dus ook de strategie te formuleren en vorm te geven. We analyseren diverse bestaande, gefaalde en nieuwe businessmodellen en passen de theorie in de praktijk toe via een groepsbespreking van de merken en strategische positionering van Singapore Airlines en Lufthansa Group.
→ Business Model Canvas
→ Porter-model
→ Multimerkluchtvaartgroepen
Netwerkontwikkeling in de luchtvaart
Netwerken zijn een kernonderdeel van businessmodellen van luchtvaartmaatschappijen. We bekijken de kenmerken, voor- en nadelen van uiteenlopende luchtvaartmaatschappijnetwerken, en koppelen deze aan de potentiële impact van netwerkstructuur en luchtvaartplanning op de kosten- en opbrengstenstructuur.
→ Point-to-point netwerken
→ Hub-and-spoke netwerken
→ Short-haul, medium-haul, long-haul and feeder netwerken
→ Vliegtuigplanning
→ Seizoensgebondenheid
Marketing en strategische positionering van luchtvaartmaatschappijen
Een vrij gestandaardiseerd luchtvaartproduct kan je differentiëren op basis van het gekozen businessmodel en de afgebakende klantsegmentatie om een comparatief strategisch voordeel aan te tonen en te verwerven. In deze module krijg je inzicht in de strategische positionering van een luchtvaartmaatschappij in het concurrentielandschap en krijg je tools aangereikt om strategisch gedifferentieerde hefboomeffecten te creëren.
→ Vrijetijdsreizigers
→ Zakenreizigers
→ VFR-segmentatie
→ Strategische positionering
Luchtvrachteconomie
Luchtvracht is goed voor gemiddeld 15% van de opbrengsten van passagiersluchtvaartmaatschappijen. Dankzij de toegenomen vrachtcapaciteit van de nieuwe vliegtuigmodellen wordt vrachtvervoer steeds belangrijker om een luchtvaartmaatschappij rendabel te houden. In deze module staan we stil bij de verschillende businessmodellen en strategieën voor luchtvracht.
→ Het belang van luchtvracht
→ Businessmodellen en strategieën voor luchtvracht
→ Economische aspecten van luchtvrachtdivisie
Strategische allianties
Strategische allianties spelen een belangrijke rol in luchtvaartmaatschappijstrategieën. Deze allianties lijken evenwel aan belang te verliezen en worden geleidelijk vervangen door joint ventures en aandelenallianties. In deze module analyseren we de opkomst en ondergang van de Swissair Qualifliyer alliantie. In een interactieve casestudy trekken we parallellen tussen dit falen en de recent afgesprongen Etihad aandelenalliantie en capteren we de leerlessen. We bespreken ook andere, succesvolle modellen voor allianties en samenwerking.
→ Roadmap naar strategische allianties
→ Samenwerkingsmodellen
→ De toekomst van allianties