Deze masterclass bestaat uit twee modules. In de eerste module richten we ons op Duurzaam Rapporteren, in de tweede op Duurzame Communicatie. Je kunt je inschrijven voor één module of voor beide, afhankelijk van je interesses en behoeften.
Taal
Eerste startdatum
Duur
Locatie
Programma & docenten
Module 1: Duurzaam Rapporteren
Trends in duurzaamheidsrapportering
Op dag 1 zoom je in op wereldwijde trends in duurzaamheidsverslaggeving (inclusief de EU Taxonomy de CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive) en ontdek je hoe je waardevolle relaties kan opbouwen met jouw stakeholders.
- Mondiale trends in rapportering en communicatie (GRI, EU-taxonomie en de EU-richtlijnen)
- Uitdaging 'greenwashing of SDG-washing'
- Stakeholderperspectieven en communicatie: een reflectie aan de hand van praktijkvoorbeelden
Duurzaam boekhouden
Op dag 2 werk je aan de belangrijkste aandachtspunten binnen jouw duurzaamheidsagenda. Je leert praktijkgericht hoe je sociale- en milieueffecten kan meten, analyseren en rapporteren.
- Duurzaam boekhouden
- GHG boekhouden (inleiding tot carbon footprint meting)
- The Future Fit Business Benchmark: kennismaking met een management tool om jouw impact te beoordelen, te meten en te beheren
Module 2: Duurzame Communicatie
Communiceer wat belangrijk is
Een duurzaamheidsverslag is een goed begin, maar hoe veranker je het in je organisatie? We bespreken het spanningsveld tussen verslaglegging en storybuilding. Je leert ook hoe je met jouw verslag een bredere groep belanghebbenden kunt bereiken.
- Communicatie als katalysator voor duurzaamheid
- Duurzaamheidscommunicatie: do's en don'ts
- Reflectie door communicatie-experts
Storytelling
Hoe kun je een coherente en inspirerende merkbelofte opbouwen door middel van duurzaamheid? En hoe verschuif je van transparante naar eerlijke en open communicatie?
- Wat maakt een goed verhaal?
- Wat maakt een goede verteller?
- Wat is jouw duurzaamheidsverhaal?
- Impactvolle verhalen: een reflectie door voorbeelden uit de praktijk
Leerdoelen
Na deze Masterclass zal je:
- Trends in duurzaamheidscommunicatie en -rapportage kunnen detecteren
- De nieuwe wetgeving voor duurzaamheidsrapportage begrijpen
- Communicatie zien als een katalysator voor duurzaamheid
- De ethiek en valkuilen van greenwashing begrijpen
- Verschillende communicatiemethoden kunnen toepassen voor verschillende stakeholders
- Onderscheid kunnen maken tussen standaarden voor duurzaamheidsrapportage
- Mogelijkheden voor storytelling voor jouw organisatie kunnen identificeren
Faculty
Jan Beyne, PhD
Assistant Professor Sustainability Management
Start de registratieprocedure
Om de kwaliteit van deze masterclass te kunnen garanderen, laten wij slechts een beperkt aantal deelnemers toe. We raden je dan ook aan om zo snel mogelijk in te schrijven.