Module 1: Excellence in strategisch management
Tijdens deze module leer je hoe je spanningen en paradoxen in een turbulente omgeving in evenwicht houdt.
We reiken jou de juiste tools en technieken aan om een baanbrekende strategie te formuleren. Klassieke kaders zoals een omgevingsscan worden aangevuld met de ‘jobs-to-be-done’-theorie, zodat je jouw concurrentievoordeel kan bepalen. Aan de hand van zeven testen verbeter je de effectiviteit van je strategie.
Deze strategie kan je niet realiseren zonder een duidelijk, expliciet en breed gedragen uitvoeringsproces. Hiervoor maak je kennis met beproefde methodes waarmee de strategie-uitvoering integraal deel zal uitmaken van je dagelijkse werking. We dagen je uit om een excellent uitvoeringsniveau te halen waarmee je de impact van een doorgedreven strategieproces laat zien.
Tenslotte leer je via Smart business nieuwe bronnen van waarde ontsluiten. Het hercombineren van digitale en niet-digitale middelen, organisatorische capaciteiten en een drive om betekenisvolle waarde te creëren, stimuleren de prestaties van de organisatie en leiden tot betere aanbiedingen, lagere kosten, snellere time-to-market en een grotere impact op de ervaring van klanten en werknemers. We maken hierbij bewust geen onderscheid tussen digitalisering en digitale transformatie. Het benutten van technologie om te floreren kan immers gaan van een aanjager van marginale efficiëntiewinst tot een aanjager van fundamentele verandering.
Na deze module kan je:
- de complexiteit van je omgeving vertalen in een duidelijke strategie;
- het waarom, wat en hoe duidelijk maken aan de hand van een heldere en sterke missie, visie en strategie;
- aan de slag met innovatieve strategiekaders;
- strategische doelstellingen omzetten in een set van KPI’s en deze op een motiverende manier inzetten;
- de uitvoeringsprocessen van de strategie verankeren en optimaliseren;
- de 2 drijfveren van smart business begrijpen: bewustzijn & adoptie van relevante digitale technologie, en organisatorische capaciteiten;
- relevante technologieën identificeren en middelen prioritair toewijzen aan de hand van het Smart Adoption Model;
- alternatieve strategische antwoorden op technologische verandering identificeren en formuleren:
- effectieve keuzes maken over de inzetbaarheid van technologie om stakeholders te betrekken en een onderscheidend voordeel te creëren.