Business Design & innovatie
Mercator
In het Mercator-project wilden Flanders Inshape en Voka – Kamer van Koophandel de invloed van designgedreven innovatie op het succes van de toonaangevende bedrijven definiëren en begrijpen om ook andere bedrijven te informeren en sensibiliseren.
Hidden champions
Uit een studie van Voka blijkt dat een aantal Vlaamse ondernemingen hidden champions zijn in hun markt. Wat maakt dat ze zo succesvol zijn? Hoe pakken ze hun business aan?
Het project Mercator richtte zich in eerste instantie op toonaangevende Vlaamse bedrijven die wereldwijd tot de top-drie behoren in de eigen sector of markt en een omzet draaien van rond 5 miljard euro (waarvan 85 % KMO’s) zoals hidden champions, lead plants, snelle groeiers,… en bedrijven die ambitieus zijn en net geen top zijn op wereldniveau.
Doelgroep
De resultaten van deze studie zullen bruikbaar zijn voor bedrijven uit diverse sectoren (de technologische, textiel-, meubel-, chemie en kunststoffen industrie) die buitengewone producten, diensten, processen en/of bedrijfsmodellen willen ontwikkelen, gebruik makend van designgedreven innovatieprincipes, methodes en instrumenten. Daarnaast richten wij ons ook naar dienstverleners zoals ontwerpers, productontwikkelaars, … die meer inzicht willen verwerven omtrent designgedreven innovatie binnen deze bedrijven.
Designgedreven innovatie
De basis voor dit onderzoeksproject is ontstaan naar aanleiding van een aantal vastgestelde problemen:
- Vele studies tonen aan dat designgedreven innovatie de motor van groei en radicale innovaties is, maar de bedrijven weten niet wat designgedreven innovatie is en hoe je designgedreven innovatie implementeert en beheert.
- Vlaamse ondernemingen kennen de designgedreven aanpak nog te weinig, terwijl wij in veel bedrijven processen vinden die terug te voeren zijn naar design thinking of een designgedreven aanpak. Maar deze bedrijven, vaak topondernemingen manifesteren zich niet als designgedreven ondernemingen, waardoor wij weinig voorbeelden op dit vlak naar voren kunnen schuiven. Daarom beschikken we over te weinig goede voorbeelden rond designgedreven bedrijven waaraan de Vlaamse bedrijven zich kunnen meten. Dit komt onder meer omdat bedrijven de volledige draagkracht en impact van designgedreven innovatie niet kennen, omdat ‘designgedreven innovatie’ op veel verschillende manieren wordt gedefinieerd en omdat design nog te veel wordt gelijkgesteld aan vormgeving, creativiteit en creatieve sectoren.
- Onderzoekers, dienstverleners en de projectpartners zouden willen weten hoe bedrijven in de praktijk de principes, methodes en instrumenten van designgedreven innovatie implementeren.