Business Design & innovatie
Kantoorbus
De kantoorbus is een autocar waarin kantoormedewerkers beschikken over een individuele werkplek, veilig en snel internet, usb-aansluitingen en stopcontacten. Zodra de werknemers instappen, kunnen zij beginnen met werken. Hierdoor wordt reistijd omgezet in werktijd
Probleem
30% van de beroepsactieve bevolking is meer dan 30 minuten onderweg van of naar het werk. 9% heeft zelfs meer dan 60 minuten nodig. Zo blijkt uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (OVG 4.4)). Voor bedrijven die centraal gelegen zijn, kan het traditionele openbaar vervoer vaak soelaas bieden. Maar Vlaanderen telt heel wat bedrijven en bedrijventerreinen die slecht/niet bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.
Oplossing
De kantoorbus is een voertuig dat voor woon-werkverkeer wordt ingezet en dat dagelijks een vast traject aflegt. Van zodra een werknemer instapt, begint zijn werkdag. De bus biedt namelijk dezelfde faciliteiten als een standaard kantoor. Via een optimale verbinding kan de werknemer zijn documenten raadplegen die zich in de cloud bevinden, of zelfs inloggen op de server van het werk. Hierdoor wordt reistijd omgezet in werktijd
Projectverloop
Op basis van een technische en functionele analyse werd een prototype ontwikkeld. Met deze bus werden gedurende 6 maanden werknemers van Colruyt Group vervoerd over het woon-werktraject Gentbrugge-Halle. Tijdens de kantooruren kon de bus andere trajecten uitvoeren en/of ingezet worden als mobiele vergaderruimte.
Voordeel
De kantoorbus verbindt net deze locaties waar het openbaar vervoer geen interessante oplossing voor heeft en zorgt er bovendien voor dat de reistijd nuttig gebruikt kan worden als werktijd. Hiermee bood dit project niet enkel een oplossing voor de effectieve gebruikers maar ook voor de andere filerijders door de verkeersdruk te verlichten. Immers, meer mensen in de kantoorbus betekent minder wagens op de weg.
Resultaat
De autocarsector krijgt met dit initiatief een nieuwe markt aangereikt. In een eerste fase wordt de dienstverlening meestal op maat van de klant aangeboden, maar het businessmodel zal verder evolueren op basis van de vraag en van de opgedane ervaring.
Momenteel rijden er twee kantoorbussen rond. De Colruyt Group zal de dienst nog minstens twee jaar verder gebruiken, EY zet een kantoorbus in op het traject Leuven-Luik. Projectpartner BAAV zal zich blijven inzetten om deze nieuwe transportmodus verder uit te breiden tot een netwerk van kantoorbussen.
Dit project kwam mede tot stand dankzij de financiële ondersteuning van Agentschap Innoveren en Ondernemen