Business Design & innovatie
DYNAcity
Binnen het project DYNAcity onderzochten we welk informatie- en mobiliteitsaanbod een stad moet aanbieden zodat reizigers zich efficiënter willen en kunnen verplaatsen.
Probleem
Efficiënte verplaatsingen binnen de stad zijn niet altijd evident. Verschillende verkeersstromen van auto’s, moto’s, fietsers, openbaar vervoer en voetgangers lijken kriskras door elkaar te lopen. Momenteel worden delen van deze stromen in goede banen geleid met verkeerssturende systemen zoals bijvoorbeeld verkeersregelaars, informatieborden en parkeergeleiding. Ook voor deelfietssystemen en het openbaar vervoer kunnen dergelijke technieken ingezet worden. Echter, meestal staan deze verschillende systemen niet in verbinding met elkaar. Een integraal verkeersmanagement dat inspeelt op alle modi is dus niet mogelijk. Ook zijn er stadsdelen waarover weinig verkeersinformatie voorhanden is.
Oplossing
Binnen het huidige digitale tijdperk ontstaan er steeds meer databronnen. Met betrekking tot mobiliteit denken we hierbij aan de bezetting van parkeerplaatsen, dienstregelingen van het openbaar vervoer, de beschikbaarheid van deelfietsen, enz. Wanneer we verschillende van deze datasets linken aan andere data, kunnen er nieuwe inzichten en eventueel zelfs nieuwe mobiliteitstoepassingen ontstaan.
Daarom wilden we met DYNAcity, in samenwerking met steden, gemeenten, mobiliteitsaanbieders en technologieleveranciers, een platform creëren voor de ontwikkeling van intelligente mobiliteitsdiensten.
Projectverloop
Gedurende het project fungeerde de stad Gent als testzone. Via haar Open Data portaal stelde zij mobiliteitsdata ter beschikking. De projectgroep voegde hieraan data toe uit nieuwe, innovatieve verkeersinformatiebronnen zoals warmtebeeldcamera’s, een carpoolsysteem en zelfs het weer. Op basis hiervan werd een dynamische ‘reisinformatiedienst’ ontwikkeld. Hiermee ontvingen gedurende twee weken 40 proefpersonen voor hun vertrek informatie over de verschillende reistijden per gekozen transportmiddel en route. Om aan te tonen dat er nog tal van andere toepassingen mogelijk zijn, daagden Smart Mobility en stad Gent studenten, ontwikkelaars, startups, enz. uit om zelf aan de slag te gaan met de beschikbare data. Er werd een DYNAcity catalogus ontwikkeld.
Voordeel
Veel mensen kiezen nog te vaak en te snel voor de auto terwijl sommige alternatieven sneller zijn. Als we chauffeurs in real time persoonsgebonden reisinformatie kunnen aanbieden die aansluit bij de reële verkeerssituatie, in combinatie met een overzicht van alle alternatieven, kunnen ze opteren voor vlotte combimobiliteit die de file omzeilt.
Resultaat
Het resultaat van het project bestaat uit een roadmap voor toekomstig dynamisch stadsmobiliteitsbeheer: benodigde basisinfrastructuren, informatiebronnen, aanpak en werkbare scenario’s.
Dit project kwam mede tot stand dankzij de financiële ondersteuning van Agentschap Innoveren en Ondernemen