Business Design & innovatie
The Art of Corporate Venturing
Onderzoeksproject over de waarde van samenwerkingen tussen corporates en start-ups.
Nu technologische bedrijfsmodellen en maatschappelijke ontwrichtingen krachtiger en frequenter worden dan ooit tevoren, hebben veel bedrijven (open) innovatie hoog op hun agenda gezet.
Ondanks het belang ervan blijkt uit een recent mondiaal onderzoek onder grote bedrijven, dat een verbijsterend groot deel (94%) van de leidinggevenden wereldwijd ontevreden is over de innovatieprestaties van hun organisatie.
Samen met PwC genereert AMS nieuwe kennis en oplossingen om deze prestatiekloof te overbruggen. In onze 7-jarige samenwerking hebben we ons op verschillende onderwerpen geconcentreerd:
1. Innovatie meten & rapporteren: Onderzoek naar de uitdagingen en best practices bij het meten van innovatie en het opbouwen van relaties met C-niveau.
2. Is grootte van belang bij corporate venturing? Het verschil begrijpen tussen hoe KMO's versus corporates aan venturing doen.
3. Corporate venturing barometer: inzicht geven in de samenwerking tussen bedrijven en startups.
Alle inzichten komen ook aan bod in ons lerend netwerk genaamd de corporate venturing cirkel en de PwC corporate venturing podcast.
Lees meer:
Article Bloovi (NL)
Wij willen nieuwe inzichten ontwikkelen over hoe corporates en start-ups elkaar kunnen versterken en samen succesvol kunnen innoveren.
1. Innovatie meten & rapporteren
Het meten van het rendement en de impact van corporate venturing-initiatieven en de innovatie-eenheid in het algemeen is van cruciaal belang om te begrijpen hoe innovatie wel of niet werkt in uw bedrijf.
Bedrijven lijken moeite te hebben met het maken van een eerlijke en grondige analyse van de innovatieactiviteiten. Uit een globaal onderzoek onder 1.590 executives (die alle belangrijke markten en sectoren vertegenwoordigen) blijkt dat 74%van de respondenten van mening was dat het tracken van innovatie moet worden opgenomen in de centrale bedrijfsprocessen, maar slechts 43% van de respondenten doet dit ook daadwerkelijk. Bovendien merkte 59% van de respondenten op dat hun innovatie prestatiemetingssysteem niet effectief is (Dewangan en Godse, 2014).
Het is tijd om dit te onderzoeken en te begrijpen:
1. wat de uitdagingen zijn bij het meten en rapporteren van het rendement op innovatie;
2. hoe we sterke Key Performance Indicators (KPI’s) voor innovatie ontwikkelen en;
3. wat de best practices zijn in het managen van de relatie met het C-level.
In het rapport presenteren we de resultaten van diepgaande analyses van tientallen jaren onderzoek naar dit onderwerp, gecombineerd met interviews met innovatieleiders van 18 verschillende bedrijven uit 5 verschillende landen (BE, NL, DU, VK, VS), met als doel om te zorgen voor meer begeleiding voor degenen die verantwoordelijk zijn voor innovatie.
Corporate venturing: uitdagingen bij het meten van het rendement op innovatie
Met de toename van technologische, zakelijke en maatschappelijke ontwrichtingen klimt innovatie nog hoger op de to-do-lijstjes van bedrijven. Daarmee komt het toenemende belang van corporate venturing, dat evenveel kansen als uitdagingen biedt. Dit artikel is het eerste in een serie van drie en onderzoekt de uitdagingen bij het meten van het rendement op innovatie.
5 belangrijke vragen om KPI's op te stellen voor innovatierapportage
Dit tweede artikel in onze serie van drie over bedrijfsinnovatie richt zich op de Key Performance Indicators (KPI's) die innovatieleiders gebruiken om hun voortgang te rapporteren en te communiceren. Deze maatstaven beoordelen het succes en de effectiviteit van innovatie-inspanningen, bieden informatie over het bereiken van de gewenste doelen, helpen problemen op te sporen en stimuleren gedrag dat consistent is met de drijfveren van het bedrijf. Interviews met 15 innovatieleiders uit 5 verschillende landen hielpen bij het definiëren van 5 sleutelvragen om sterke innovatie-KPI's te ontwikkelen.
Relaties beheren met leidinggevenden op C-niveau als innovatieleider
Dit derde artikel in onze serie van drie over bedrijfsinnovatie richt zich op de uitdaging van het ontwikkelen van sterke relaties met leidinggevenden op C-niveau bij het meten en rapporteren van de voortgang op innovatiegebied. Interviews met 15 innovatieleiders uit 5 verschillende landen hielpen bij het definiëren van 5 sleutelpraktijken om CEO's, CMO's en CFO's te betrekken bij het innovatietraject.
2. Is grootte van belang bij corporate venturing?
Als je denkt dat corporate venturing, of samenwerking tussen bedrijven en startups, alleen voor grote bedrijven is, denk dan nog eens goed na! KMO's tonen steeds meer interesse om samen te werken met jonge, veelbelovende bedrijven. AMS en PwC deden onderzoek naar de vraag of omvang ertoe doet bij corporate venturing, en kwamen daarbij tot een aantal interessante inzichten.
3. Corporate venturing barometer
Samen met PwC hebben we de Corporate Venturing Barometer ontwikkeld om de staat van de samenwerking tussen corporates en start-ups in België te bepalen. Eén van de conclusies is dat dit alleen maar meer en meer gebeurt: beide partijen zoeken steeds vaker naar manieren om met elkaar samen te werken. Tijdens de onderzoeken die wij naar dit onderwerp uitvoerden, steeg het aantal samenwerkingen van 20 naar 23 procent. In ons laatste onderzoek gaf 41 procent van de bedrijven aan dat zij zich in de toekomst nog meer zouden richten op corporate venturing.
The Art of Corporate Venturing
Het HOE en WAAROM van samenwerkingsverbanden tussen ondernemingen en start-ups’. Gebaseerd op onderzoek en expertise worden contextuele drivers voor een succcesvolle samenwerking tussen start-ups en gevestigde organisaties gedefinieerd. Daarnaast komen specifieke uitdagingen en drijfveren bij het opzetten van strategische partnerships aan bod.
Success factors in Corporate-Startup Cooperation
In deze tweede white paper verleggen we onze focus naar het perspectief van gevestigde bedrijven. We onderzoeken 5 brede types van samenwerking en koppelen ze aan elementen zoals 'CSC-intensiteit', 'Motivatie voor CSC', 'Strategische prestaties', 'Financiële prestaties' en 'Interne vs. Externe innovatie'.
Kickstarting your Corporate-Startup Collaborations
De coronapandemie bewijst dat bedrijven die in innovatie investeren, sterker uit een crisis komen. Eén manier om te innoveren en jouw bedrijf toekomstbestendig te houden, is door samen te werken met startups. In deze white paper presenteren we verschillende samenwerkingsvormen en enkele praktijkvoorbeelden van startup-corporate samenwerkingen.
Download deze whitepaper
Belgische Corporate Venturing Barometer
Barometer 2021
In deze derde editie van onze CV Barometer vergelijken we belangrijke cijfers met de inzichten van de afgelopen jaren en hebben we een sectie toegevoegd over de impact van COVID-19 op CSC. Hoewel de pandemie ons hard heeft getroffen, merken we zowel bij de EF's als bij de YF's een toegenomen intensiteit van de samenwerking (+70% van de respondenten). We hebben geprobeerd de cruciale inzichten in deze presentatie vast te leggen. Als u meer bevindingen wilt bespreken, neem dan gerust contact met ons op.
Barometer 2020
In deze tweede CV Barometer vergelijken we de belangrijkste cijfers met de inzichten uit ons onderzoek van vorig jaar. We merken dat de bereidheid om samen te werken toeneemt bij gevestigde bedrijven, ten opzichte van een kleine daling bij jonge bedrijven. Het is dit dubbele perspectief dat de waarde van deze barometer bepaalt. We proberen de cruciale en meest interessante inzichten voor beide soorten bedrijven vast te leggen.
Barometer 2019
Corporate Venturing zit in de lift. Een groeiend aantal bedrijven erkent de waarde van samenwerking met start-ups om hun innovatiekracht te vergroten. Een belangrijke vraag blijft echter: hoe doe je dit op de best mogelijke manier, zodat de samenwerking succesvol is voor zowel de corporate als de start-up? Dit onderzoek heeft als doel inzicht te krijgen in best practices en richtlijnen om de samenwerking tussen bedrijven en start-ups beter te organiseren en te stimuleren.