Next generation work
Scope your textile skills: Toekomstige competenties textielsector
In dit project maken we een wetenschappelijk onderbouwde prognose voor de competenties die de textielsector de komende tien jaar nodig zal hebben, waarbij we focussen op huidige uitdagingen en nieuwe ontwikkelingen in de sector.
Met de financiële steun van het Europees Sociaal Fonds.
Prognose van competentiebehoeften in de hightech textielsector van Vlaanderen
De prognose vertrekt vanuit de textielsector in Vlaanderen. De textielsector is hightech en draait rond de sleutelbegrippen techniek, duurzaam, ecodesign, circulair, biobased, hoogtechnologisch, innovatief en digitaal. Levenslang leren staat voorop in de sector. Er is nood aan empirisch gebaseerde inzichten om de impact van deze trends op de wijzigende competentiebehoeften in kaart te brengen. Specifiek biedt deze prognose een antwoord op volgende vragen:
- Welke evoluties komen op de sector af en hoe kunnen organisaties hun competentiebeleid daarop afstemmen?
- Welke competenties worden belangrijker naar de toekomst toe?
- Waar zullen bedrijven nog textielgeschoolde werknemers vinden?
- Waar gaan bedrijven nog terecht kunnen voor (textiel) competenties?
- Is het huidige opleidingsaanbod actueel?
- Welke nieuwe opleidingen zijn nodig als aanvulling op het huidige aanbod om werknemers klaar te stomen voor de toekomst?
Trends en actieplan voor toekomstige competentie- en opleidingsnoden
In de eerste fase van het project voeren we de competentieprognose uit, waarvoor we de VLAMT-methodiek hanteren. Deze stoelt op kwalitatief diepteonderzoek bestaande uit interviews en een interactieve samenwerking met de stuurgroep. In de interviews focussen we op 3 trends die impact hebben op wijzigingen in toekomstige competentie- en opleidingsnoden:
- Werving, retentie en vergrijzing
- Digitalisering en technologie
- Duurzaamheid en milieu
Op basis van de inzichten uit de prognose wordt een actieplan opgemaakt, dat in de tweede fase van het project aangepakt wordt in een lerend netwerk. Het lerend netwerk heeft als doel kennisuitwisseling en samenwerking in de sector te stimuleren, met oog op het aanpakken van de geïdentificeerde competentienoden.
Overkoepelend observeren we eerder kwalitatieve dan kwantitatieve wijzigingen in de competentienoden. Onze resultaten wijzen er niet op dat jobs zullen verdwijnen, maar dat incrementele wijzigingen in jobs de bovenhand hebben. Er tekenen zich twee trends af:
- enerzijds worden bepaalde, bestaande competenties belangrijker die nu niet of onvoldoende ontwikkeld zijn, en;
- anderzijds komen er nieuwe competenties bij die nog ontwikkeld dienen te worden.
Het actieplan omvat 5 acties, die voortvloeien uit de bevindingen van de interviews, de analyse van het opleidingsaanbod en inspirerende ideeën uit recente literatuur:
- Ontwikkelen van tools en methodes voor kennisoverdracht
- Ontwikkelen van tools en methodes voor het inschatten en ontwikkelen van soft skills
- Aandacht voor en stimuleren van competentieontwikkeling op de werkvloer
- Belang van onderwijs en opleiding
- Oefening op sectorniveau rond best practices
Publicaties
Blog: Een lerend netwerk om de textielsector voor te bereiden op toekomstige competentienoden
Digitalisering, vergrijzing, arbeidsmarktkrapte, ... Willen bedrijven in de toekomst voldoende kwalitatieve werknemers hebben, dan is het nu tijd om de toekomstige competentienoden te identificeren en een actieplan op te maken voor upskilling of aanwerving.
Blog: Open hiring als slimme rekruteringsstrategie in de zoektocht naar schaars talent
De arbeidsmarktschaarste dwingt bedrijven om innovatief voor de dag te komen. Gedaan met de obligatoire lange lijsten met vereiste competenties en diploma’s. Motivatie volstaat, opleiding gebeurt achteraf. Het lijkt simpel, toch blijven een aantal inzichten uit het klassieke rekruteringsverhaal overeind.
Blog: Soft skills ontwikkelen bij arbeiders in de textielindustrie
Technologische vooruitgang vergt continue bijscholing in de textielindustrie, met name op het gebied van soft skills. Op lange termijn zijn deze vaardigheden cruciaal. Maar hoe ontwikkel je deze skills en krijg je iedereen daarin mee?
Blog: Hoe de vergrijzingsgolf kennisborging en kennisoverdracht noodzakelijk maakt
De vergrijzing in de textielsector creëert een dubbele uitdaging voor bedrijven: toegang krijgen tot nieuw talent en kennis behouden en overdragen om dieptekennis binnen de organisatie te waarborgen.
Blog: Leercultuur - Hoe initieer en stimuleer je competentieontwikkeling op de werkvloer?
Toekomstige competenties bestaan vooral uit soft skills, maar deze zijn niet makkelijk traditioneel aan te leren. Hoe creëer je een leercultuur die dit stimuleert?
Blog: Dark sides van leren op de werkvloer
Levenslang leren wordt alsmaar belangrijker, maar we botsen ook op de 'dark sides' zoals hoge werkdruk en stress die ons beletten nieuwe kennis op te nemen. Dit kan leiden tot vastroesten en het niet langer up-to-date zijn.