Duurzame transformatie
SDG Barometer 2022
Antwerp Management School, Louvain School of Management en Universiteit Antwerpen voeren een nationaal onderzoek uit naar hoe Belgische organisaties de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals of ‘SDG’s’) in hun organisatie al dan niet toepassen. De SDG Barometer 2022 bouwt hiermee verder op een eerder onderzoek in 2018 en 2020. Dit onderzoek werd ondersteund door het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling.
Sinds de lancering in 2015 geraken de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) meer en meer ingeburgerd. In 2018 en 2020 voerden Antwerp Management School, de Universiteit Antwerpen en UCLouvain de SDG-barometer uit om de toepassing van de SDG's in België te meten.
Maar hoe staat het vandaag met de toepassing van de SDG's in Belgische organisaties? Helpen bewustmakings- en implementatie-initiatieven bij het bereiken van de SDG's? Wat zijn de grote verschillen met twee jaar geleden?
Om deze vragen te beantwoorden, ontwikkelden de partners in dit project de SDG Barometer 2022. Dit onderzoek is gericht op bedrijven, maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen en publieke organisaties.
Projectverloop
- Januari – April 2022: Design vragenlijst
- Mei 2022: Lancering van de vragenlijst
- Juli – September 2022: Analyse van de vragenlijst
- Oktober 2022: Design report en presentatie van de resultaten
Resultaten
Dit project draagt bij tot:
- Belgisch wetenschappelijk onderzoek dat de implementatie van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen binnen Belgische organisaties in kaart brengt;
- de verdere verspreiding van kennis over de SDG's;
- het programma van het SDG Forum (4 oktober 2022, Brussel) waar de resultaten van de barometer zullen worden voorgesteld.
Dit onderzoek bouwt verder op de resultaten van de SDG Barometer 2018 en 2020 en bestaat uit zeven dossiers waaruit nieuwe inzichten zullen voortvloeien:
- Dossier I – The COVID-19 pandemie
- Dossier II – SDG bewustwording en integratie
- Dossier III – Motivatie en barrières
- Dossier IV – SDG prioriteitsbepaling
- Dossier V – Impact
- Dossier VI – Onderwijs en training
- Dossier VII – Internationaal perspectief
Lees meer over de integratie en de resultaten in het rapport.