maart 17, 2017
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Uit recente berichtgevingen blijkt dat er om de twee dagen een aanrijding plaatsvindt tussen een scholier en een vrachtwagen. Een ander feit is dat Vlaanderen jaarlijks 120 verkeersdoden kent, veroorzaakt door overdreven snelheid. Nochtans is het perfect mogelijk om voertuigen uit te rusten met software die goederenvervoer langs duurzamere routes stuurt en die overdreven snelheid aan banden legt. De belangrijkste bouwsteen voor deze twee ingrepen is alvast voorhanden: de Vlaamse verkeersbordendatabank. Dit blijkt uit de resultaten van Vebimobe, een onderzoek van Smart Mobility (expertisecentrum van Antwerp Management School, voorheen Vlaams Instituut voor Mobiliteit), in samenwerking met UGent.
Vlaanderen beschikt over 1,6 miljoen verkeersborden. In 2008 liet de Vlaamse regering deze borden registreren in een databank. Binnen Vebimobe, wat staat voor ‘Intelligente mobiliteitsbegeleiding op basis van de verkeersbordendatabank’ werd onderzocht welke bijdrage deze databank kan leveren aan de implementatie van intelligente snelheidsassistentie en duurzaamheidskaarten. Daarnaast werd er bekeken hoe deze databank via de connected car (een auto die verbonden is met het internet) geactualiseerd kan worden.
Verkeersbordendatabank
“Via Vebimobe tonen we aan dat het mogelijk is om de verkeersbordendatabank te actualiseren via verkeersbordenherkenning, geïntegreerd in moderne wagens en slimme camera’s”, zegt Peter Defreyne, projectmanager bij Smart Mobility. “Afhankelijk van de toepassing kunnen deze sensoren ingezet worden om wijzigingen aan de infrastructuur op te sporen en door te geven aan de databank. Met deze informatie kunnen snelheidskaarten en duurzaamheidskaarten opgemaakt worden.”
Snelheidskaarten en duurzaamheidskaarten
Johan De Mol, UGent: “Jaarlijks worden 30% van alle dodelijke verkeersongevallen en 15% van alle ongevallen met gewonden in Vlaanderen veroorzaakt door overdreven snelheid. Door snelheidskaarten en duurzaamheidskaarten in te bouwen in voertuigen, ontvangen bestuurders automatisch snelheidsadvies en duurzame routes.”
Het snelheidsadvies kan puur informerend zijn, maar het kan ook dwingend ingrijpen op de motor om te hoge snelheden te voorkomen. De informatie kan bovendien gebruikt worden om het rijgedrag te analyseren voor vlootbeheerders en verzekeraars. Daarnaast leidt het gebruik van de snelheidskaart tot een lager verbruik, een lagere uitstoot en een veiliger gedrag in het verkeer.
Door duurzaamheidskaarten te integreren, krijgen transporteurs routes voorgesteld die rekening houden met woon- en schoolzones. Hierdoor zullen ze bijvoorbeeld uit schoolomgevingen geweerd worden tijdens de uren dat er veel kinderen onderweg zijn.
Belangrijke rol autonoom rijden
Peter Defreyne: “Tegen 2025 zullen de meeste voertuigen uitgerust zijn met technologie die in staat is om de weg te ‘lezen’. Als de verkeersbordendatabank up-to-date is, zal ze niet alleen essentieel bijdragen tot een betere verkeersveiligheid, ze zal ook een belangrijke rol spelen bij de uitrol van autonoom rijdende voertuigen in Vlaanderen.” Het project biedt ook inzichten welke infrastructuur hier al klaar voor is en welke niet.
Oproep ‘Smart Spaces’
De partners nemen het initiatief om de onderzoeksresultaten van het project te ontwikkelen tot bruikbare toepassingen voor steden, gemeenten en bedrijven. Hiervoor wordt het initiatief ‘Smart Spaces’ voorbereid.
Het project Vebimobe kwam mede tot stand dankzij de financiële ondersteuning van Agentschap Innoveren en Ondernemen.
Projectpartners
GIM, UGent, Volvo Car, MOW, BIVV, bpost, HR Groep, Geckomatics
Meer informatie?
Meer informatie op http://vebimobe.be/en
Peter Defreyne, projectmanager Smart Mobility – Antwerp Management School
T +32 11 24 60 00 – M +32 494 15 95 92 – E peter.defreyne@ams.ac.be
Johan De Mol, Senior Researcher UGent
T +32 9 331 32 55 – M +32 486 38 42 44 – E Johan.DeMol@UGent.be
Sandra Vanderniepen, Marketing & Communicatie
T +32 11 24 60 05 – M +32 494 41 32 90 – E sandra.vanderniepen@ams.ac.be
Expertisecentrum Smart Mobility
Smart Mobility is een expertisecentrum van Antwerp Management School. Onze werking richt zich onder andere op duurzame alternatieven voor woon-werkverkeer, innovatieve toepassingen van mobiliteitsdata en nieuwe transportconcepten. Hierbij focussen we op het verwerven en opbouwen van kennis waarmee nieuwe of verbeterde tools, methodes of diensten ontwikkeld worden. Deze kennis wordt verspreid via publicaties, opleidingen, seminaries, technologieoverdracht en adviesverlening.