juli 10, 2024
Ruim helft van de Belgen (55%) verandert van merk door slechte duurzaamheidsreputatie
Belgische 65-plussers uiten grootste bezorgdheid om het milieu en klimaat, jongeren hinkelen achterop
Antwerpen, 10 juli 2024 – Twee op de drie Belgen vinden dat ze bewust omgaan met het milieu, klimaat en de planeet. Toch denkt slechts 46% écht na over de schadelijke gevolgen van hun handelen. Dat blijkt uit de recente studie “Sustainapoll”, een initiatief van Antwerp Management School, Bigtrees, Bpact en Indiville, over de houdingen, kennis en het gedrag van Belgen ten opzichte van duurzaamheid. Acht op de tien Belgische consumenten kijken dan ook naar bedrijven en merken om hen te helpen duurzamere keuzes te maken.
In 2023 stond klimaat en ecologie bovenaan de prioriteitenlijst van de samenleving, maar dit jaar neemt gezondheidszorg de koppositie in, met 31% van de respondenten die dit als de hoogste prioriteit zien. Onderwijs volgt met 28%, terwijl klimaat en ecologie nu op de derde plaats staat met 24%. Dat blijkt uit de Sustainapoll, een studie van Antwerp Management School, Bigtrees, Bpact en Indiville. Ondanks de derde positie, gelooft 27% van de Belgen nog steeds niet dat de mens impact heeft op klimaatproblemen. Bovendien zijn Belgen ook meer begaan met het milieu (86%) dan met de klimaatverandering (77%). Meer dan de helft van de Belgen (60%) kijkt dan ook naar de overheid om extra klimaatactiemaatregelen te ondernemen.
Minderheid staat stil bij gevolgen van hun gedrag op het milieu
De meeste Belgen houden duurzaamheid wel in het achterhoofd bij hun dagelijkse keuzes, zoals vervoermiddelen en maaltijden. Meer dan een kwart (28%) doet dit af en toe, 45% vaak en 19% bijna altijd. Slechts 9% houdt zich hier nooit mee bezig. Vooral ouderen boven de 65 jaar (52%) denken vaak aan duurzaamheid, tegenover 43% van de jongeren. Opvallend is dat ook meer vrouwen (22%) dan mannen (16%) duurzaamheid in hun dagelijkse beslissingen meenemen.
Toch komen deze zelfinschattingen niet altijd overeen met de werkelijkheid. Er gaapt namelijk een grote kloof tussen de bezorgdheid van Belgen over duurzaamheid (66%) en hun daadwerkelijke acties (46%). Daarnaast vraagt minder dan de helft (46%) zich bewust af hoe schadelijk hun gedrag is voor mens, maatschappij of planeet voordat ze handelen. Ook voelt minder dan de helft (47%) zich schuldig bij hun schadelijke keuzes. Bij 18-34-jarigen ligt dit percentage zelfs op 56%. Waar zetten Belgen zich dan wel voor in? Zes op de tien (61%) Belgen probeert dikwijls of bijna altijd zo min mogelijk plastic voor eenmalig gebruik te kopen of te gebruiken. Daarnaast koop 58% van de Belgen bewust minder dingen.
Helft veranderende al eens van merk wegens duurzaamheidstekort
Belgische consumenten (80%) verwachten voornamelijk dat bedrijven hen helpen bij het maken van duurzamere keuzes. Echter, veel organisaties voldoen nog niet aan deze verwachting. Zes op de tien Belgen vinden het momenteel onmogelijk om het meest duurzame product te kiezen uit meerdere vergelijkbare opties. Om beter te kunnen kiezen, wil een derde van de consumenten meer informatie over de CO2-uitstoot van het productieproces en garanties.
Zodra consumenten de impact van een product op het milieu begrijpen, ziet zes op de tien Belgen af van hun aankoop als deze niet duurzaam is. Daarnaast veranderde meer dan de helft (55%) ooit van merk vanwege de slechte duurzaamheidsreputatie van de producent of leverancier. Twee op de drie Belgen (67%) zijn dan ook bereid om zo’n 15% extra te betalen voor een product dat twee keer zo duurzaam is.
Sceptisch over duurzaamheidsinspanningen van bedrijven
Hoewel Belgen interesse tonen voor duurzaamheid, is hun geloof in de inspanningen van bedrijven beperkt. Acht op de tien (82%) Belgen denkt dat bedrijven duurzaamheid alleen nastreven voor een positief imago. Zes op de tien (63%) denkt dat ze het doen omdat anderen het doen, en iets meer dan de helft (54%) vermoedt dat ze het doen om de winst te verhogen.
Jan Beyne, Sustainability Expert & Professor bij Antwerp Management School, verklaart: “Of het nu gaat om woke washing of green washing, praten over sociale en groene ambities zonder ze echt te toetsen, heeft weinig zin. Integendeel, het kan zelfs averechts werken. Veel organisaties doen dit echter niet bewust; ze missen vaak de juiste data om goede beslissingen te nemen. De boodschap voor bedrijven is duidelijk: ontwikkel een authentieke ESG-strategie. Wees eerlijk over de potentiële negatieve impact en wat je doet om die te verminderen, en benadruk hoe je de positieve impact vergroot.”
Je kan het volledige rapport downloaden op de Sustainapoll website.