Your current webbrowser is outdated. Update your browser.
Een kern van voltijdse academici, in dienst van AMS of gedeeld met de Universiteit Antwerpen, vormt de ruggengraat van de AMS faculty gemeenschap. Aanvullend daarop heeft een grote groep academici uit andere universiteiten, lokaal en internationaal, en lesgevers met praktijkervaring in de bedrijfswereld een deeltijdse opdracht aan de school. Door hun specifieke expertise en hun professionele ervaring geven zij volledige, praktijkgericht en wetenschappelijk actuele managementinzichten. Samen bezorgen zij al onze deelnemers een leerervaring van topkwaliteit.
Als excellente managementschool willen wij koploper blijven op het vlak van bedrijfsinnovatie en -transformatie. Dankzij ons uitgebreide onderzoeksteam houden we de vinger aan de pols omtrent bedrijfswetenschappen, management en organisatie. Dit doen we zowel door nieuwe kennis te creëren via onderzoek als door samen met partners effectieve veranderingen te realiseren. Onze ambitie is dan ook duidelijk: “Opening minds to impact the world”. We doen dit vanuit drie kernwaarden: een globale mindset, maatschappelijk bewustzijn en kritische reflectie.
januari 22, 2020
De nieuwe rating ‘Positive Impact Rating for Business Schools’ (PIR) meet in welke mate businessscholen ook een positieve impact op de wereld hebben. Op het World Economic Forum in Davos werden de resultaten van PIR bekend gemaakt en deze bevestigen de baseline 'Opening minds to impact the world' van AMS die onze school al jaren uitdraagt. AMS is een van de drie Europese businessscholen die meteen doorstoten tot het niveau van ‘Transforming Schools’.
januari 16, 2020
Hoe kun je onderwijs anders organiseren om er voor te zorgen dat onderwijs en bedrijfsleven samen nieuwe duurzame bedrijfsmodellen kunnen ontwikkelen? Dit zijn vragen en uitdagingen waarop professoren Frans Melissen en Lars Moratis als leerstoelhouders Management Education for Sustainability zich vanaf januari 2020 zullen richten.
januari 06, 2020
Duurzaam is in vandaag, of beter: duurzaamheid is een noodzaak. Onze economie en maatschappij kunnen niet zomaar groeien zonder respect voor mens en milieu. Maar wat houdt ‘duurzame ontwikkeling’ in en vooral: hoe pak je het aan? Het ‘Antwerp Partnership for Sustainability’ (APS) zette in 2019 een aantal belangrijke stappen in het halen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties. Met het financieren van meerdere leerstoelen in 2019 en 2020 bestendigt APS haar toekomstplannen waarbij de hand wordt gereikt naar nieuwe partners.
september 26, 2019
Smart cities, smart mobility: alles lijkt tegenwoordig smart. Ook onze gebouwen steken vol sensoren die continu data genereren. Smart building is in, al weet niemand precies hoe slim slim is en vooral: of we nu beter af zijn met slimme dan wel ‘gewone’ gebouwen. Michaël Peeters zoekt het voor ons uit in zijn doctoraat over de waarde van smart buildings. Dat ‘uitzoeken’ gebeurde gisteren letterlijk: 75 studenten van AP Hogeschool kregen in een leegstaand gebouw diverse brandscenario’s te verwerken. Cruciale vraag: kunnen smart buildings levens redden?
augustus 29, 2019
Wetenschappers zijn vandaag al in staat om mensen te hacken dankzij de snelle evoluties in biotechnologie, AI, neurowetenschappen, enz. Tegelijk is stress oorzaak nummer één van langdurig ziekteverlof. Het wordt hoog tijd dat we de vooruitgang die we maken op wetenschappelijk en technologisch vlak ook ten dienste stellen van welzijn en gezondheid op het werk. Melexis en Antwerp Management School hebben elkaar alvast gevonden in een grensverleggende leerstoel die technologie en inzichten uit neurowetenschappen inzet om organisaties en mensen sterker te maken.