Your current webbrowser is outdated. Update your browser.
Een kern van voltijdse academici, in dienst van AMS of gedeeld met de Universiteit Antwerpen, vormt de ruggengraat van de AMS faculty gemeenschap. Aanvullend daarop heeft een grote groep academici uit andere universiteiten, lokaal en internationaal, en lesgevers met praktijkervaring in de bedrijfswereld een deeltijdse opdracht aan de school. Door hun specifieke expertise en hun professionele ervaring geven zij volledige, praktijkgericht en wetenschappelijk actuele managementinzichten. Samen bezorgen zij al onze deelnemers een leerervaring van topkwaliteit.
Als excellente managementschool willen wij koploper blijven op het vlak van bedrijfsinnovatie en -transformatie. Dankzij ons uitgebreide onderzoeksteam houden we de vinger aan de pols omtrent bedrijfswetenschappen, management en organisatie. Dit doen we zowel door nieuwe kennis te creëren via onderzoek als door samen met partners effectieve veranderingen te realiseren. Onze ambitie is dan ook duidelijk: “Opening minds to impact the world”. We doen dit vanuit drie kernwaarden: een globale mindset, maatschappelijk bewustzijn en kritische reflectie.
Risicofactoren op het werk, zoals stress en gebrek aan ondersteuning, verslechteren de mentale gezondheid. Leidinggevenden spelen een cruciale rol in preventie, maar stuiten op uitdagingen zoals stigma en gebrek aan kennis. Dit onderzoek verkent de ervaringen van leidinggevenden en medewerkers en biedt praktische inzichten om de mentale gezondheid op de werkplek te verbeteren.
Download onze whitepaper voor praktische inzichten om effectief bij te dragen aan een betere mentale gezondheid op de werkplek.
Het team waarbinnen je functioneert is een doorslaggevende factor in hoe men zijn of haar dagelijks werk ervaart. Daarom is je team ook een essentiële sleutel tot een duurzame loopbaan. Toch bleef het team tot nu toe onderbelicht als context voor loopbaanontwikkeling, zowel in de academische literatuur als in het loopbaanbeleid van organisaties. Met dit ESF “Innovatie door exploratie” project wilden wij deze piste verder onderzoeken. We ontwikkelden de LiZeT tool met het doel om teamleden actief te engageren in hun loopbaanontwikkeling. Specifiek helpt LiZeT teams om zichzelf te leren organiseren.
Paper nr. 5. In deze whitepaper verkennen we bestaande definities en perspectieven om een dieper inzicht te krijgen in hoe organisaties handelen op het gebied van duurzame transformatie. Door twee scenario's voor duurzame transformatie te introduceren - zwakke en sterke duurzame transformatie - geïnformeerd door organisatietheorieën, proberen we onze belangrijkste onderzoeksvraag te beantwoorden: 'Wat is de potentiële bijdrage van verschillende organisatie- en strategietheorieën voor het concept van duurzame transformatie?' (De paper is in het Engels).
Thuiswerk lijkt een blijver te worden: steeds meer bedrijven kiezen ervoor om kantoren te sluiten en hun medewerkers vanop afstand te laten werken. Een hybride kantooromgeving – combinatie tussen werken vanop afstand enop kantoor – richt je het best in vanuit de noden van de gebruiker.
Beleggers zijn tegenwoordig verplicht om ESG-kwesties (milieu, maatschappij en goed bestuur) in overweging te nemen als onderdeel van hun fiduciaire plicht. Daarom wordt het steeds belangrijker om duurzame beleggingen te identificeren die ook financiële waarde hebben. Een sector waar dit vooral onderontwikkeld is, is de vastgoedsector. Dit heeft veel te maken met de vertroebelde conceptualisering van ESG. In dit artikel identificeren we de belangrijkste lacunes in de literatuur en de praktijk, en bieden we een kader om beter te begrijpen hoe ESG-factoren maatschappelijke en financiële waarde kunnen toevoegen in de vastgoedsector.
De paper is Engelstalig.
Hoe creëer je een snelgroeiende markt met een wereldwijd potentieel rond een veelbelovende technologie? Dat is de ambitie van een nieuwe studie die AMS in opdracht van de Haven van Antwerpen uitvoert. In dit rapport vindt u onze conclusies en aanbevelingen. (Engelstalig)
Hoe en waarom slagen werknemers erin om geleerde sociale vaardigheden (soft skills) van een opleiding over te dragen naar de werkplek? De resultaten van deze studie zijn gebaseerd op een onderzoek van 50 cases.
De SDG-Barometer 2020 is een vervolgonderzoek op de SDG-Barometer 2018, met inzichten over de betrokkenheid van organisaties bij de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling.
In dit artikel beschrijven en illustreren we wat we een netwerk van netwerkperspectieven noemen en brengen we de ontwikkeling in kaart van een Lead network van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen dat verschillende organisaties en netwerken in de havengemeenschap bestuurt voor en tijdens de COVID-19 pandemie. (Engelstalig)
Benieuwd wat de wereldwijde problemen op systeemniveau zijn die een invloed hebben op werknemers en de arbeidsmarkt? Op zoek naar een blauwdruk voor werkgevers en overheidsinstanties om een divers en inclusief personeelsbestand duurzaam op te bouwen in het licht van deze wereldwijde uitdagingen. En welke rol spelen de UN Sustainable Development Goals hierin? Download hier het rapport ‘Sustainablity@Work’ dat Randstad einde maart 2020 publiceerde met de deskundige inzichten van Prof. dr. Wayne Visser, Professor Integrated Value en leerstoelhouder Sustainable Transformation. (Engelstalig)