Icon info
NL
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/inzichten
Inzichten
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/inzichten/blog
Blogs
Terug naar overzicht

Blogs

Buds and fails
Blog Artikel

Waarom FUD faalt en BAD zegeviert in digitale beveiliging

Veel cybersecurityspecialisten of verkopers van beveiligingssoftware willen mensen ervan overtuigen om te handelen of bepaalde producten te kopen door ze bang te maken met uitspraken als: "als je dit niet doet (of koopt), word je gehackt." Helaas is deze manier van communiceren nog steeds een veelgebruikte aanpak in de informatiebeveiliging om de boodschap over te brengen of mensen te motiveren om hun producten of service te "kopen". Wij noemen dit de FUD-benadering. FUD staat voor Angst, Onzekerheid en Twijfel en werd eind jaren tachtig geïntroduceerd. Vanaf 1991 werd de uitdrukking modieus voor elke vorm van desinformatie die tegen de concurrentie werd gebruikt. FUD is een eenvoudige maar effectieve strategie die het publiek voorziet van negatieve, valse of onechte informatie om hun gedrag en beslissingen te beïnvloeden. FUD is zo effectief omdat negatieve gebeurtenissen een grotere impact hebben op onze hersenen en bijbehorende attitudes dan positieve. In de psychologie wordt dit negatieve bias genoemd. Negatieve vooringenomenheid kan een effect hebben op zowel je gedrag als je beslissingen. Dit is ook de reden waarom het nieuws vaak negatief nieuws verspreidt, omdat negatief nieuws meer aandacht trekt en dus verkoopt.
Hoewel dit op de korte termijn effectief kan zijn om dingen gedaan te krijgen, zal dit op de lange termijn geen erg succesvolle aanpak zijn. In deze blog leg ik je graag uit waarom.
Yuri Bobbert
door Yuri Bobbert, PhD
Digitaal & IT
Boogkeers campus AMS management school