Faculty

• Over-the-counter derivaten
  • Recht en financiën
  • Financieel risicobeheer

Randy Priem is finance professor aan de Antwerp Management School, waar hij de cursus 'Global Financial Markets' doceert in de Master of Finance. Daarnaast is hij professor in finance en Fintech aan de UBI Business School, verbonden aan Middlesex University London. Daar doceert hij vakken zoals 'Finance and Technology', 'International Financial Management' en 'Finance and Capital Markets' aan MBA-studenten, studenten in het bachelorprogramma in management, en studenten in de master in management of technology. Hij maakt ook deel uit van het onderzoeksteam en heeft gepubliceerd in verschillende internationale tijdschriften, zoals de European Law Review, Journal of Energy and Natural Resources Law, Journal of Financial Compliance and Regulation, European Management Review, European Business Law Review, Financial Innovation, en Journal of Applied Corporate Finance.

Voordat hij zich aansloot bij Antwerp Management School en UBI Business School, promoveerde Randy Priem aan de Katholieke Universiteit Leuven en de Schulich School of Business in Toronto. Zijn onderzoeksgebied was private equity en buyout-investeringen, maar zijn focus verschoof de afgelopen jaren naar financiële marktinfrastructuren, financiële regelgeving en recht- en financiethema's. Hij is ook verbonden onderzoeker aan de Université Saint-Louis in Brussel.

Naast zijn academische werk is Randy Priem coördinator van de trading en post-trading unit van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) in België. Hij leidt een team dat toezicht houdt op de Belgische handelsplatformen, benchmarkbeheerders en centrale effectenbewaarinstellingen. Hij vertegenwoordigt de Belgische markttoezichthouder in talrijke vaste commissies bij de Europese markttoezichthouder ESMA, zoals het Markets Standing Committee (MSC), het Data Standing Committee (DSC), de post-trading werkgroep (PTWG), de DLT-werkgroep (DLT WG), het CCP Policy Committee (CCP PC) en het European Supervisory Policy Committee (ESPC). Hij vertegenwoordigt België ook in de Stuurgroep van CPMI-IOSCO, waar hij verantwoordelijk is voor het toezicht op financiële marktinfrastructuren. Momenteel is hij ook gedetacheerd bij IOSCO, waar hij verantwoordelijk is voor verschillende werkstromen op het gebied van operationele veerkracht en marges van financiële marktinfrastructuren. Hij is tevens lid van zes Europese toezichthoudende colleges van centrale tegenpartijen en lid van het toezichtcomité van Target2-Securities. Hij vertegenwoordigt België vaak als nationaal expert bij de Europese Raad wanneer nieuwe financiële regelgeving wordt opgesteld of bestaande regelgeving wordt herzien.