Het Belgische tech start-up ecosysteem is booming. Vandaag zijn er al meer dan 1.400 tech start-ups* in sectoren als AI, health tech, en fintech. Ondanks hun sterke basis brengt het opschalen van een start-up in België unieke uitdagingen met zich mee. Oprichters moeten complexe vraagstukken aanpakken zoals het bereiken van kritieke massa, investeerdersrelaties en bestuursstructuren, enz. Elk van deze uitdagingen kan bepalen of een bedrijf succesvol opschaalt, stagneert of achteruit gaat. We spraken met experts Robin De Cock, Karen Wouters, en Axel Funhoff om de belangrijkste factoren te onthullen die tech ondernemers moeten beheersen om effectief te schalen.
Overwin HR, cultuur en strategische uitdagingen
In België bevindt 31% van de scale-ups zich in de deep tech sector (The Brussels Times), vaak geleid door oprichters met een sterke technologische achtergrond. Naarmate deze bedrijven groeien, krijgen oprichters te maken met nieuwe uitdagingen: het aantrekken van het juiste talent, het maken van strategische beslissingen, het vormgeven van de bedrijfscultuur en de overgang van oprichter naar een leidinggevende rol. Vaak blijven oprichters sterk gericht op R&D, waardoor ze cruciale, actiegerichte stappen voor het opschalen over het hoofd zien. Hierdoor kan de cultuur en identiteit van het bedrijf zich ongecontroleerd ontwikkelen, vaak zonder duidelijke richting.
Als oprichter heb je de verantwoordelijkheid om dit proces zelf vorm te geven. Wanneer je de identiteit van je bedrijf niet actief stuurt, zullen anderen dat voor je doen, wat een blijvend effect heeft op hoe partners, potentiële medewerkers en klanten jouw bedrijf in de toekomst zullen waarnemen. Zhong Xu, oprichter van België’s unicorn Deliverect, beschouwde dit als een van zijn grootste uitdagingen bij het opschalen.
"We hebben de duidelijke missie om diep verankerde technologieën vanuit universiteiten en onderzoeksinstituten naar de markt te brengen, waar ze langdurige impact kunnen realiseren en de meest urgente maatschappelijke problemen kunnen oplossen. Om dit te bereiken, verbinden we het technologische DNA van oprichters met het zakelijk inzicht dat noodzakelijk is om effectief te schalen. Ambitieuze groeidoelen, een stevig strategisch actieplan en een duidelijke, onderscheidende bedrijfsidentiteit die top talent aantrekt, vormen de solide basis voor succesvol schalen."
Wees slim en realistisch in je vroege groeifase
Veel technologische producten, vooral in de deep tech, zijn niet direct winstgevend. Het behalen van kritieke massa - zowel in termen van gebruikers als investeerders - is essentieel om winstgevend te worden, maar dit proces kan snel middelen uitputten als het niet strak wordt beheerd. Bedrijven zoals Facebook en Uber moesten buiten hun comfortzone treden om dit te bereiken, van het uitdelen van flyers tot het continu aanpassen van hun platforms. Deze voorbeelden laten zien dat opschalen vraagt om bereidheid om onbekende taken op te pakken, wat extra druk kan leggen op een toch al complex proces.
Wat voor een oprichter als een doorbraak voelt, kan voor een durfkapitalist worden gezien als wensdenken. Hoe langer het duurt om dat kritieke kantelpunt te bereiken, hoe groter de financiële druk wordt, wat verdere groei kan vertragen.
"Oprichters kijken vaak te veel naar de Amerikaanse tech scene, waar verhalen over snelle opschaling en hoge waarderingen de boventoon voeren. In België kost het bereiken van kritieke massa meer tijd en moeite. Het is ook cruciaal om realistisch te zijn over waardering en de gevolgen voor verwatering van aandeelhouders en bedrijfsgroei. Hoewel converteerbare leningen aantrekkelijk kunnen lijken, kunnen ze na verloop van tijd een zeer nadelige financieringsoptie worden. Oprichters moeten goed beseffen welke race tegen de klok ze aangaan met dergelijke financiële structuren."