Verschenen in De Standaard op woensdag 12 juni 2019.
Zoals bij veel bedrijven was R&D bij Aquafin tot voor kort een apart en ietwat geïsoleerd departement, bevolkt met wetenschappers en gefocust op de core business: waterzuivering. Toen het bedrijf in 1993 zijn missie verruimde tot ‘een propere leefomgeving creëren in harmonie met water’ bleven schone waterlopen de basis, maar sindsdien is er ook een focus op duurzaam omgaan met water, klimaatverandering, circulaire economie, schaarse grondstoffen, enzovoort.
Danny Baeten, Directeur Business Development en Innovatie bij Aquafin:
’Wanneer je denkt in businessmodellen, kom je sneller tot bruikbare concepten.’
‘Met dergelijke uitdagingen moet je R&D ruimer opentrekken en ervoor zorgen dat de ontwikkelingen leiden naar nieuwe producten en diensten’, zegt Danny Baeten, Directeur Business Development en Innovatie bij Aquafin. ‘Dat wil niet zeggen dat iedereen per se innovatief moet zijn, maar dat we een cultuur creëren waarbinnen innovatie maximale kansen krijgt en moet leiden tot business. Wij doen niet aan fundamenteel onderzoek: innovatie moet waarde creëren. Om dat te realiseren, zocht Aquafin hulp bij Antwerp Management School.’