Inzichten
Levenslang leren als strategische noodzaak voor…
MBA Highlights
Human Resources
Leiderschap

Levenslang leren als strategische noodzaak voor bedrijven

Levenslang leren is essentieel voor bedrijven om competitief en wendbaar te blijven in een snel veranderende wereld. Bedrijfsleiders en werknemers moeten continu bijleren om toekomstbestendig te zijn, In deze blog delen Steven De Haes (decaan Antwerp Management School) en Luc Luwel (gedelegeerd bestuurder Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland) hun visie.
door Steven De Haes, PhD, Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland | 27 september 2024
MBA Highlights

De voorbije maand zijn er weer duizenden, jongeren aan onze universiteiten en hogescholen gestart. Maar waarom zouden zij de enigen zijn die hun kennis blijven uitbreiden? In een wereld die razendsnel verandert, kunnen werknemers én bedrijfsleiders zich geen stilstand veroorloven. Toch volgde in 2023 slechts één op de vier Belgen tussen 25 en 64 jaar een opleiding, volgens cijfers van Statbel. Daarmee blijft België ver achter op de doelstelling van de Europese Commissie, die stelt dat tegen 2025 maar liefst 47% van de volwassenen jaarlijks een opleiding moet volgen. Waarom is levenslang leren zo belangrijk?

Wendbaarheid is de sleutel tot overleven

Steven De Haes, decaan van Antwerp Management School, wijst op de gevolgen van technologische vooruitgang, geopolitieke spanningen en de groeiende focus op duurzaamheid, die een diepgaande impact hebben op onze samenleving en economie. “Bedrijven moeten zich continu aanpassen om relevant te blijven. Levenslang leren is allang geen luxe meer, het is een strategische noodzaak. Denk aan Kodak, Nokia, Xerox... Allemaal marktleiders die faalden omdat ze te log en niet toekomstgericht genoeg waren. In de huidige, nog sneller veranderende wereld betekent stilstand simpelweg achteruitgang. Maar als je als leider voortdurend blijft leren, neem je niet alleen betere strategische beslissingen, je zorgt er ook voor dat je organisatie wendbaar en toekomstbestendig is.”

Investeren in leiderschap en innovatie

Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland , benadrukt het belang van continu bijleren: “Het investeren in leiderschap en nieuwe inzichten is van cruciaal belang voor bedrijven die willen anticiperen op veranderingen. Je versterkt daarmee niet alleen je concurrentiepositie, maar bouwt ook een cultuur van wendbaarheid op die noodzakelijk is om snel in te spelen op de toekomst.”

Hij voegt eraan toe dat Belgische bedrijven al onder grote druk staan door hoge loonkosten, wat hun positie op de internationale markt verzwakt. “Uit tussentijdse conjunctuurbevraging’van Voka blijkt dat 57% van de Vlaamse bedrijven zich zorgen maakt over hun concurrentiekracht. In zo'n uitdagende omgeving is levenslang leren dé sleutel om bedrijven competitief te houden en voor te bereiden op de toekomst.”

Levenslang leren is een gedeelde verantwoordelijkheid

Zowel De Haes als Luwel zijn het erover eens dat levenslang leren een gedeelde verantwoordelijkheid is. “Bedrijven en werknemers moeten samen blijven investeren in de talenten in onze regio, maar ook de overheid speelt een belangrijke rol,” zegt Steven De Haes. “Subsidies, aangepaste wetgeving en steun voor educatieve initiatieven zijn essentieel om levenslang leren toegankelijker te maken.”

Luc Luwel voegt daaraan toe: “Wij dragen hieraan bij door onder andere, samen met Antwerp Management School, de opleiding MBA Highlights te lanceren, specifiek gericht op ondernemers. Dit programma biedt de tools en inzichten die nodig zijn om toekomstgerichte keuzes te maken en te anticiperen op de uitdagingen van morgen.”

Conclusie: blijvend leren is de enige constante

Steven De Haes concludeert: “In een wereld waarin verandering de enige constante is, is het essentieel dat leiders en werknemers jaarlijks opnieuw blijven bijleren.”

Luc Luwel sluit zich daarbij aan: “Levenslang leren is de sleutel tot succes voor bedrijven en werknemers, en het is ook cruciaal voor de toekomst van België als kenniseconomie.”

Deel artikel

Over de auteurs