Freds leven nam een nieuwe wending op 24 februari 2022, toen hij hoorde over de invasie in Oekraïne: "Ik keek met mijn vrouw naar het nieuws en ik zei: 'Laten we iets doen. We kunnen niet gewoon tv blijven kijken.'" De volgende dag ging Fred op zoek naar een opslagplaats voor de medische voorraden die hij verzamelde en hij vertelde zijn vrienden en contacten er alles over op Facebook. Dat bracht de bal aan het rollen. De donaties begonnen binnen te stromen, nieuwe vrijwilligers bleven komen en Fred moest al snel een grotere plek vinden om zijn project uit te voeren.
Freds verhaal is een schoolvoorbeeld van wat in de wetenschappelijke literatuur "compassionate ventures" worden genoemd: projecten die worden opgestart als reactie op een crisissituatie, uit mededogen met een gemeenschap in nood. Fred was misschien niet voorbestemd om ondernemer te worden, maar toen Oekraïne werd binnengevallen, stapte hij meteen in. De reikwijdte van zijn actie was in eerste instantie beperkt, maar al snel werd er een grootschalig project gedefinieerd, ontwikkeld en verfijnd, met een duidelijke focus op de toekomst. Zo evolueerde de aanvankelijke levering van eerstehulpgoederen naar het opzetten van een organisatie om achtergebleven Oekraïners te helpen, het ondersteunen van onderwijs en de integratie van Oekraïense kinderen in Belgische scholen, enz.
Niets van dit alles zou mogelijk zijn geweest, zoals Fred dankbaar opmerkt, zonder de inzet van talloze vrijwilligers. Op zeer korte termijn slaagde hij erin om buren, vrienden, familie, collega's, vreemden, enz. op een indrukwekkende schaal te betrekken. Hoe heeft hij dit voor elkaar gekregen? Er valt veel te leren van de communicatie die wordt gebruikt door meelevende ondernemers, dat is zeker. Hier zijn drie cruciale tips die Amélie Wuillaume ontdekte tijdens haar onderzoek:
1. Bereiken via sociale media
Met de opkomst van sociale media kwamen er nieuwe manieren en mogelijkheden om te communiceren. We kunnen nu in een mum van tijd vele individuen en van verafgelegen plaatsen bereiken, onze persoonlijke verhalen delen en onze boodschap wereldwijd versterken. Hoewel niet alle effecten van sociale media positief zijn, bieden ze ondernemers een zeer effectief middel om snel een kritische massa van potentiële donateurs en vrijwilligers te bereiken. Sociale media creëren een gevoel van nabijheid, een verbinding, een band.
2. De juiste toon vinden
Een groot publiek bereiken is één ding, maar hen betrekken bij jouw doel is iets anders. Medelevende ondernemers blinken uit in het echt afstemmen op hun publiek, luisteren naar wat hen drijft en hen erbij betrekken door vertrouwdheid, spontaniteit en samenhorigheid. Ze spreken vanuit hun hart, van mens tot mens, en gebruiken hashtags, foto's en woorden om te benadrukken dat "we samen een verschil kunnen maken". Ze uiten ook hun dankbaarheid naar de leden van hun publiek voor hun betrokkenheid. Terwijl ze verwijzen naar de ernst en urgentie van de huidige situatie, spreken ze ook hun hoop uit op een positieve toekomst, die bijvoorbeeld wordt onderstreept door het gebruik van emoticons die liefde, energie en kracht uitbeelden (🤩❤️🎇💪). Daarnaast updaten medelevende ondernemers hun publiek regelmatig, gaan ze de interactie met hen aan en posten ze achter elkaar om hun betrokkenheid te behouden.
3. Leren van het verleden
In tijden van crisis moet men snel en effectief handelen, er is simpelweg geen tijd om achterover te leunen en na te denken. Begrijpen hoe meelevende ondernemingen werken, kan individuen en gemeenschappen helpen om zich voor te bereiden op de volgende crisis, die misschien binnenkort komt en nog ernstiger kan zijn. Medelevende ondernemers begrijpen en communiceren adequaat met hun belanghebbenden, waardoor er minder tijd nodig is om hen te mobiliseren en middelen te verzamelen. Dit managen van het publiek is essentieel en draagt bij aan het bereiken van de verwachte resultaten; het maakt de concretisering van het op compassie gebaseerde project mogelijk door het verzamelen van de benodigde middelen. Maar daar hield de invloed niet op. Door als ware inspirators op te treden, moedigen de compassie-ondernemers mensen aan om zich verder in te zetten. Dit 'over'-engagement draagt bij aan het bereiken van onverwachte resultaten die verder gaan dan de oorspronkelijke grenzen van het project. Hun betrokkenheid leidde tot de uitbreiding van de oorspronkelijke reikwijdte van het project, de replicatie van het project op andere plaatsen en de volharding in het project toen de ondernemers te maken kregen met compassiemoeheid en in de verleiding kwamen om te stoppen met hun ondernemingen. Leren van verhalen zoals die van Fred zal ons helpen om in de toekomst sneller en adequater te reageren.