Absenteïsme is een probleem dat veel bedrijven raakt met verstoorde processen, dalende productiviteit en een grotere werkdruk voor de overblijvende collega’s. De wetenschappelijke inzichten van de leerstoel Well-being Works wezen bpost op de essentiële rol van erkenning voor een effectief en duurzaam welzijnsbeleid.
De waarde van waardering
Tijdens de eerste coronalockdowns kregen postbezorgers, net als zorgprofessionals, veel waardering van de samenleving. Dit had een merkbaar effect: de motivatie steeg en bpost constateerde een significante daling van het ziekteverzuim. “Dat heeft onze ogen geopend: wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen, nemen hun betrokkenheid en welzijn toe,” zegt Jan Matthys, Directeur Engage & Care bij bpost, “Dit inzicht heeft ons doen nadenken over hoe we waardering een structurele plaats in ons beleid kunnen geven.”
Strategische koerswijziging
Geïnspireerd door dit inzicht stapte bpost mee in de driejarige leerstoel Well-being Works. Dit onderzoeksproject, in samenwerking met Baloise en Elia, richt zich op het verbeteren van welzijnsinitiatieven door na te gaan wat welzijnsinterventies succesvol maakt. Het project heeft bijzondere aandacht voor strategisch beleid en de rol die eerstelijnsmanagers spelen bij omgaan met mentale druk.
Een van de belangrijkste thema's van Well-being Works zijn energienemers en energiegevers op de werkvloer. Wat houdt de motivatie hoog en wat maakt werknemers moe? Ook de drievuldigheid van autonomie, betrokkenheid en competentie is cruciaal voor de aanwezigheid op de werkvloer. Wanneer medewerkers tevreden zijn over deze drie aspecten, ervaren zij meer werkplezier en is de kans op uitval kleiner.
Bottom-up aanpak
Aan de wetenschappelijke inzichten van de leerstoel koppelt bpost concrete acties. Zo is er in het contactcentrum een video gemaakt die laat zien hoe een pakketje door de organisatie beweegt. “Door deze video kregen medewerkers een beter inzicht in hun bijdrage aan het geheel, wat hun betrokkenheid en motivatie vergrootte,” legt Cassandre Van Der Kuylen uit. Vanuit haar rol als HR Expert Absenteism & Wellbeing bij bpost merkte ze dat dit een welgekomen perspectief bood: “Mensen willen niet alleen taken afvinken; ze willen werk dat echt betekenisvol is.”
In de loop van 2025 – het derde en laatste jaar van de leerstoel – wil bpost praktische en effectieve hulpmiddelen ontwikkelen die leidinggevenden ondersteunen om welzijn in de bedrijfscultuur te verankeren. “In samenwerking met AMS combineren we academische kennis met de praktijk van een groot bedrijf”, zegt Jan Matthys, “Op deze manier kunnen we niet alleen keuzes maken die wetenschappelijk onderbouwd zijn, maar creëren we ook een cultuur waarin we van bovenaf en, vooral, van onder uit naar onze medewerkers luisteren.”