Icon info
NL
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/
Home
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/inzichten
Inzichten
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/blog/het-belang-van-de-hoe-en-waarom-van-innovatie
Het belang van de ‘hoe’ en ‘waarom’ van innovatie
Terug naar overzicht
DDI scan EN
Strategie & Innovatie

Het belang van de ‘hoe’ en ‘waarom’ van innovatie

Niet zo héél lang geleden had Nokia een enorm marktaandeel in de mobiele telefonie. Vandaag focust het bedrijf zich in de eerste plaats op netwerkinfrastructuur. Het ‘telefoonmerk’ werd verkocht aan Microsoft, dat het op zijn beurt verkocht aan HMD Global die vorig jaar de nieuwe Nokia smartphones op de markt bracht.
Het is niet zo dat Nokia niet aan innovatie deed, maar ze misten wél de hele smartphone-golf. Aangezien zo’n 80% van de innovaties faalt, is het belangrijk om innovatie inzichtelijker en beter beheersbaar te maken. Innovatie is dus niet per definitie goed en kan niet aan het toeval worden overgelaten.
door Andries Reymer | 13 februari 2018
Share on
DDI scan EN

Het verhaal van Nokia is een klassiek voorbeeld van hoe onvoldoende focus op vlak van innovatie het voortbestaan van de onderneming ernstig in gedrang brengt.

Hoe

Volgens Mark Payne (Fahrenheit212, “How to kill a Unicorn”) heeft dit vooral te maken met het feit dat bedrijven vaak de ‘wow’ voor de ‘how’, omdat ze het laatste minder belangrijk achten. Payne pleit ervoor om in de eerste fases van innovatie de ‘hoe gaan we dit realiseren’ sterk te benadrukken om op die manier sneller inzicht te krijgen is de slaagkansen van een project.

Waarom

Daarnaast introduceerde Simon Sinek (“Start with Why”) de ‘why’-vraag: waarom is de innovatie die je brengt waardevol voor jouw klant? Als je van daaruit vertrekt ben je allenszins zeker dat er al een reden is voor je klant om geïnteresseerd te zijn in jouw innovatie.

Dan was er nog Peter Drucker (“Innovation and Entrepreneurship”, “Managing Oneself”) die stelde dat innovatie er enkel is om klanten te creëren. Volgens mij gaat het om het creëren van ‘nieuwe klanten’. Dan wordt innovatie ook veel breder dan enkel nieuwe producten en kan het ook om nieuwe diensten, nieuwe klantsegmenten of nieuwe businessmodellen gaan.

Deel artikel

Over deze auteur

Related content

Boogkeers campus AMS management school