Het verhaal van Nokia is een klassiek voorbeeld van hoe onvoldoende focus op vlak van innovatie het voortbestaan van de onderneming ernstig in gedrang brengt.
Het belang van de ‘hoe’ en ‘waarom’ van innovatie
Het is niet zo dat Nokia niet aan innovatie deed, maar ze misten wél de hele smartphone-golf. Aangezien zo’n 80% van de innovaties faalt, is het belangrijk om innovatie inzichtelijker en beter beheersbaar te maken. Innovatie is dus niet per definitie goed en kan niet aan het toeval worden overgelaten.
Hoe
Volgens Mark Payne (Fahrenheit212, “How to kill a Unicorn”) heeft dit vooral te maken met het feit dat bedrijven vaak de ‘wow’ voor de ‘how’, omdat ze het laatste minder belangrijk achten. Payne pleit ervoor om in de eerste fases van innovatie de ‘hoe gaan we dit realiseren’ sterk te benadrukken om op die manier sneller inzicht te krijgen is de slaagkansen van een project.
Waarom
Daarnaast introduceerde Simon Sinek (“Start with Why”) de ‘why’-vraag: waarom is de innovatie die je brengt waardevol voor jouw klant? Als je van daaruit vertrekt ben je allenszins zeker dat er al een reden is voor je klant om geïnteresseerd te zijn in jouw innovatie.
Dan was er nog Peter Drucker (“Innovation and Entrepreneurship”, “Managing Oneself”) die stelde dat innovatie er enkel is om klanten te creëren. Volgens mij gaat het om het creëren van ‘nieuwe klanten’. Dan wordt innovatie ook veel breder dan enkel nieuwe producten en kan het ook om nieuwe diensten, nieuwe klantsegmenten of nieuwe businessmodellen gaan.
Men neme
Zo zien we ineens dat innovatie nooit de verantwoordelijkheid van een individu of een select groepje kan zijn. Innovatie vereist een duidelijke visie en strategie vanuit het topmanagement. Het vereist een cultuur waar geëxperimenteerd kan worden en een proces waarin ideeën omarmd worden.