Analytics overal, behalve in HR?
Het gebruik van data in onze privésfeer wordt steeds meer normaal: wearables die je sportprestaties opvolgen en bijsturen, commerciële aanbiedingen die rekening houden met je voorkeuren en koopgedrag, waarschuwingssignalen in je auto om je veilig door het verkeer te loodsen, noem maar op.
Al meer dan tien jaar spreken we ook over datagedreven HR en de kracht van inzichten voor een duurzaam HR-beleid. In de praktijk zien we weliswaar enkele doorbraken maar ingeburgerd is het nog lang niet. Volgens onderzoek van SD Worx (Future of Work and People 2021) heeft één op vijf bedrijven in Europa people analytics-projecten lopen, 13% plant er op korte of langere termijn.
Daarmee staat people analytics op de 17de plaats in de prioriteitenlijst van de 19 bevraagde HR-domeinen. Er zijn succesverhalen, zoals algoritmes gebaseerd op Natural Language Processing en Machine Learning die helpen bij de rekrutering en matching van kandidaten, maar waarom lijkt analytics in de werkcontext minder snel ingeburgerd te raken dan in de privésfeer?