1. Zorg ervoor dat innovatie ingebed is in de visie en strategie van jouw onderneming
Strategie is een verzameling van doordachte beslissingen die ervoor moet zorgen dat jouw bedrijf bepaalde doelen bereikt. Het beschrijft hoe de verschillende afdelingen (marketing, IT, finance, operations, R&D, enz.) samen naar deze doelstellingen moeten toewerken. Meestal worden de inspanningen rond innovatie onvoldoende gealigneerd met deze businessstrategie. Als er al een innovatiestrategie is, dan is deze vaak gebaseerd op wat er al is. Maar je gaat toch ook geen boodschappenlijstje maken nádat je van de winkel komt?
Zonder een duidelijke, geïntegreerde innovatiestrategie wordt innovatie in jouw bedrijf een allegaartje van verschillende initiatieven en best practices (crowdsourcing, autonome teams, externe partnerships, corporate venturing, enz.) waarvan het niet duidelijk is hoe ze bijdragen aan waardecreatie en het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen. Zonder een innovatiestrategie loop je het risico dat verschillende afdelingen conflicterende prioriteiten hebben waardoor de verschillende perspectieven niet worden geïntegreerd en de sterkte van deze diversiteit niet wordt benut.