1. Hoe passen de KPI's in de innovatie- en bedrijfsstrategie?
De innovatieleiders benadrukten het belang van het ontwikkelen van KPI's in lijn met de algemene bedrijfsstrategie en innovatiedoelen, in plaats van ze te zien als een onafhankelijk instrument. Door ze in deze structuren te verankeren, zorgen ze ervoor dat innovatie-inspanningen doelgericht en strategisch zijn en direct bijdragen aan het succes van het bedrijf, wat verschillende voordelen oplevert:
- Gemakkelijkere en meer gestructureerde besluitvorming
- Grotere betrokkenheid van werknemers en steun van het hoger management
- Innovatie-inspanningen met een hoog potentieel voor waardecreatie krijgen prioriteit
- Duidelijke definitie van het rendement op investering voor alle belanghebbenden
Ondanks de voordelen stellen veel innovatieleiders niet op tijd duidelijke KPI's op. Sommigen stellen zelfs dat KPI's weliswaar moeten worden ontwikkeld in lijn met de bedrijfsstrategie, maar dat dit niet noodzakelijkerwijs betekent dat ze moeten worden gekoppeld aan de kernactiviteiten van een bedrijf. Of innovatie-KPI's al dan niet verband moeten houden met de kernactiviteiten van het bedrijf, hangt sterk af van het type samenwerking met startups. Elk type van corporate venturing of innovatieactiviteit kan verschillende ambities hebben (cfr. Innovation Horizons) die dichter of verder verwijderd zijn van de core business. Dit wordt verder toegelicht in het eindrapport.