Inzichten
3 valkuilen van welzijnsinterventies: zorg jij…
The Igloo model 1
Welzijn

3 valkuilen van welzijnsinterventies: zorg jij voor een multi-level aanpak?

Werkgeluk vereist een multi-level aanpak, maar veel welzijnsinterventies falen omdat ze zich alleen op het individu richten en niet evidence-based zijn. Het IGLO-model (Individu, Groep, Leidinggevende, Organisatie) biedt een effectief kader om welzijnsstrategieën op alle niveaus te implementeren.
door Kathleen Vangronsvelt, PhD, Lesley Arens, ZigZag HR | 18 juli 2024
The Igloo model 1

Tijdens het Lerend Netwerk ‘Wellbeing Horizons’ richten we ons op het doorgronden van de onderliggende mechanismen, het identificeren van randvoorwaarden, en het in kaart brengen van de verschillende stakeholders die een rol spelen bij het bevorderen van welzijn op de werkplek. Hiervoor baseren we ons op het Wellbeing Works-onderzoek.

Werk is niet alleen een deel van het probleem, maar ook een deel van de oplossing.

Uit onderzoek van Evangelia Demerouti blijkt dat 70% van de oorzaken van burn-out bij de organisatie ligt, terwijl slechts 30% bij het individu ligt. Bedrijfsleiders en leidinggevenden die deze realiteit onder ogen willen zien, zijn klaar voor de volgende stap in welzijnsverbetering.

"Persoonsgebonden kenmerken, zoals ingrijpende levensgebeurtenissen of persoonlijkheid, spelen nog steeds een rol, maar deze is veel kleiner dan de rol van de werkomgeving. Werkdruk, conflicten, taakonduidelijkheid en leiderschapskwaliteiten hebben een aanzienlijke impact op burn-out. We moeten erkennen dat werk een cruciale factor is, maar juist omdat we zoveel tijd op het werk doorbrengen, kan werk ook een deel van de oplossing zijn."

Kathleen Vangronsvelt

— Kathleen Vangronsvelt

Het is tijd om werk te zien als een sleutel tot welzijn, niet alleen als een bron van stress. Samen kunnen we de werkomgeving transformeren tot een plek waar welzijn floreert.

Waarom slaan welzijnsinterventies zo vaak de bal mis?

Werkgeluk is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen werkgevers en werknemers, maar in de praktijk kijken werknemers vaak naar hun werkgever voor initiatieven. Werkgevers zijn bereid om te investeren in welzijnsinterventies, maar waarom lijkt het dan toch vaak mis te gaan? Professor Kathleen Vangronsvelt heeft drie overtuigende verklaringen:

1. We kiezen niet de juiste interventies.
  2. Interventies beperken zich meestal tot één niveau.
  3. Er is geen afstemming tussen de betrokkenen bij welzijn.

Deze punten benadrukken dat we onze aanpak moeten herzien en prioriteit moeten geven aan evidence-based benaderingen om welzijn op de werkplek echt te verbeteren.

1. Niet de Juiste Interventies

Veel welzijnsprogramma’s klinken geweldig op papier, maar missen de wetenschappelijke basis en de effectiviteit. Werkgevers investeren vaak in trendy programma’s die weinig impact hebben.

💡 Tip: Evalueer welzijnsprogramma’s kritisch. Baseer je keuzes op solide wetenschappelijk onderzoek en de specifieke behoeften van je organisatie.

2. Beperking tot Eén Niveau

De meeste welzijnsinterventies richten zich uitsluitend op het individu, terwijl werkgeluk een complex samenspel is van meerdere factoren binnen een organisatie. Door alleen het individu te benaderen, missen we het grotere plaatje.

💡 Tip: Gebruik het IGLO-model (Individu – Groep – Leidinggevende – Organisatie) om interventies op meerdere niveaus te implementeren en zo een complete benadering van welzijn te realiseren.

3. Geen Afstemming

Er is vaak een gebrek aan coördinatie tussen de verschillende partijen die betrokken zijn bij het welzijnsbeleid. Dit leidt tot onsamenhangende inspanningen die weinig effect hebben.

💡 Tip: Zorg voor een geïntegreerde aanpak waarbij HR, leidinggevenden en werknemers samenwerken aan een gemeenschappelijke welzijnsstrategie.

Geen welzijn zonder IGLO

Ongeveer 80% van de welzijnsinterventies focust op het individu. Als we echt werk willen maken van welzijn, moeten we verder kijken dan het individu en de gehele werkcontext in ogenschouw nemen. Het IGLO-model van Nielsen biedt een praktisch kader om welzijn op vier niveaus aan te pakken: individu, team, leidinggevende en organisatie.

Conclusie

Wil je werkgeluk echt verbeteren? Begin dan met een kritische blik op je welzijnsinterventies. Focus niet alleen op het individu, maar neem de hele werkcontext mee. Zorg voor afstemming tussen alle betrokkenen en maak gebruik van het IGLO-model om een brede en effectieve aanpak te garanderen. Begin vandaag nog met het in kaart brengen van je huidige interventies en stuur bij waar nodig. Samen kunnen we zorgen voor een werkplek waar iedereen floreert!

Deel artikel

Over de auteurs

Lesley Arens, ZigZag HR

Dit artikel is gebaseerd op het artikel van Lesley Arens in ZigZagHR. Zij vatte de eerste sessie van het lerend netwerk samen in dit artikel.

Related content