Richard Branson – een bekende entrepreneur – staat volledig achter de onmiddelijke actie “Als je ondernemer wilt worden, moet je geen tijd verliezen. Ga er gewoon voor.” De wereldberoemde Belgische wielrenner Tom Boonen zei ooit vlak voor een race “Soms heb je geen plan nodig, maar gewoon veel lef.”
“Als je ondernemer wilt worden, moet je geen tijd verliezen. Ga er gewoon voor.”
Andere ervaren ondernemers pleiten dan weer voor een meer geplande aanpak. Decennialang al gebruiken entrepreneurs bijvoorbeeld, Porter’s five forces framework om de aantrekking tot het intreden in een bepaalde industrie te doorgronden. Jack Dorsey, de oprichter van Twitter, spreekt dikwijls over hoe voordelig het kan zijn je zakenideeën en strategieën neer te pennen, omdat het je kan helpen er verder over te reflecteren.
In alle eerlijkheid denk ik dat beide strategische benaderingen ernstige tekortkomingen hebben en misschien zelfs regelrechte garanties op mislukking kunnen zijn. Gelukkig ben ik hierin niet de enige. MIT-onderzoekers hebben gesteld dat beide aanpakken falen voor verscheidene redenen. Kort gezegd is een actiegeoriënteerde aanpak alleen logisch wanneer er maar 1 duidelijk optimaliseringspad is, terwijl een planningsaanpak alleen een goede keuze is wanneer je kosten-batenanalyse uitgevoerd kan worden nog voor je een keuze maakt.
“Soms heb je geen plan nodig, maar gewoon veel lef.”
Dit wordt weleens gezien als de paradox van het ondernemerschap: kiezen tussen alternatieve strategische opties vereist kennis die alleen vergaard kan worden via experimentatie en lering, maar het leer- en experimenteerproces resulteert dan weer zonder uitzondering in (een zeker niveau van) engagement dat op zijn beurt bepaalde strategische opties uitsluit (Gans and Stern, 2017).
In de cursus Entrepreneurial strategy (Master in Innovation & Entrepreneurship), bouw ik verder op recente inzichten van MIT professors (Gans and Stern, 2017) en pak ik deze ondernemingsparadox aan.
Beginnend bij 3 strategie-basisregels duiken we dieper om te doorgronden hoe ondernemers succesvolle strategieën kunnen ontwikkelen. Ook dit academisch jaar gebruiken we heel recente cases uit de praktijk, bespraken we vele praktische voorbeelden en nodigden we veel ondernemers en investeerders uit in de klas om hun verhaal te komen vertellen.
Met dank aan Maarten VandenBroucke (oprichter van Gatewing, Realo, Ticto), Joris De Bruyne (oprichter van Eyesee), Nathalie De Ceulaer (Fortino Capital), Moos Tits (voormalig MIE student en oprichter van Poppy and Flavr) en Yannick Van der Gucht (voormalig MIE student en oprichter van Sealjobs) om hun kennis verder te verspreiden door waardevolle inzichten te delen met onze MIE-studenten!
Dus, wat zijn die drie basis regels nu?