De toename en gevolgen van cyberaanvallen
Hoewel thuiswerken zijn voordelen heeft, laat het ook gaten en zwakke plekken achter in de digitale verdediging van bedrijfsorganisaties. Hackers loeren voortdurend om de hoek, op zoek naar mogelijkheden om eventuele zwakke schakels uit te buiten. Het aantal en de verscheidenheid aan malware is exponentieel toegenomen, met aanzienlijk meer dan een miljard bekende soorten. We hebben ook een toename gezien van gerichte phishing-campagnes en ransomware-aanvallen, waarbij hackers een bedrijf gijzelen. Ze versleutelen en dreigen zelfs vertrouwelijke of gevoelige informatie vrij te geven als het losgeld niet wordt betaald. Het is begrijpelijk dat veel bedrijven op deze eisen ingaan. De werkelijke kosten van een cyberinbreuk zijn echter vaak nog hoger dan de toch al aanzienlijke losgeldeisen. Immers, nalatigheid en het niet beschermen van gegevens wordt vaak gezien als een slechte bestuurspraktijk en negatief bestraft door regelgevende instanties. Naast financiële schade tasten cyberaanvallen ook de reputatie van de getroffen bedrijven aan, omdat ze een negatieve invloed hebben op het vertrouwen van klanten, leveranciers en de samenleving. Cyberbeveiligingsdeskundigen doen er alles aan om hackers te dwarsbomen. Maar zelfs met voortdurend onderzoek en overheidstoezicht is het moeilijk om cybercriminelen op te pakken en aan te klagen.