Spitsmijden Antwerpen
Nieuws
Technologiespelers maken Spitsmijden Antwerpen…

januari 30, 2018

Technologiespelers maken Spitsmijden Antwerpen slimmer met automatische detectie beste individueel mobiliteitsadvies

Expertisecentrum Smart Mobility van Antwerp Management School (AMS), het Antwerpse technologiebedrijf Sentiance en de ontwikkelaar van de spitsmijden mobiliteitsapp Olympus Mobility werken samen om individueel mobiliteitsadvies te geven aan de deelnemers van www.spitsmijden-antwerpen.be.

Van 100 werknemers van AMS wordt het mobiliteitsgedrag geanalyseerd om een individueel mobiliteitsadvies te geven. Doel is om de methodiek verder te verfijnen en dan op ruimere schaal toe te passen in Antwerpen zodat de 1100 spitsmijders meer dan verdubbeld worden.

Gepersonaliseerd en geautomatiseerd mobiliteitsadvies voor werknemers en bedrijven

Het kost bedrijven heel veel moeite om werknemers te overtuigen alternatieven voor de auto uit te proberen, ook al zijn die alternatieven beschikbaar en valabel. Het is immers tijdsintensief en duur om de situatie van elke werknemer apart onder de loep te nemen. Maar dat is precies wat de Olympus app wel geautomatiseerd doet. Gedurende enkele weken brengt de app het mobiliteitsgedrag van de werknemer in kaart. Nadien worden persoonlijke aanbevelingen op maat gestuurd. Hiervoor wordt beroep gedaan op de technologie van het Antwerpse bedrijf Sentiance die de meetdata van de smartphone omzet in intelligente gegevens over het mobiliteitsgedrag.

Antwerp Management School zet haar expertise en staff in om de aanbevelingsprocessen te verfijnen. Enkele praktische voorbeelden maken dit duidelijk:

Park and ride is eigenlijk gemakkelijk

De Olympus app van Jan registreert dat hij nagenoeg dagelijks met de wagen de P+R Linkeroever – Blancefloerlaan passeert op weg naar zijn werkplek en nadien nog gemiddeld 40 minuten spendeert voor de laatste kilometers. Gezien de goede bereikbaarheid van zijn werkplek met de tram zal Jan automatisch persoonlijk advies in de app krijgen om P+R en tram te gebruiken. En dat hij met de app meteen zijn De Lijn m-ticket kan bestellen is mooi meegenomen.

Fietsen is niet ver

De Olympus app van Karel detecteert een woon-werk afstand kleiner dan 8 km die altijd met de wagen afgelegd wordt. Het mobiliteitsprofiel van Jan toont aan dat hij ook een gelegenheidsfietser is.

In functie van de weersvoorspelling krijgt Karel het advies om de fiets eens uit te proberen als woon-werk verplaatsing. In zijn persoonlijke aanbeveling worden ook de stimulerende fietsmaatregelen van Stad A’pen opgelijst samen met een link naar de fietsroutekaarten Antwerpen.

De waterbus geeft rust

Nancy woont in Schelle en rijdt elke dag met de wagen via A12 met veel file Antwerpen-Centrum in. Nancy krijgt twee aanbevelingen. Als eerste keuze de Waterbus die in Hemiksem een opstapplaats heeft en dichtbij haar werkplek aanmeert. En als tweede keuze wordt trein+velo voorgesteld gezien het station van Schelle 2 verbindingen per uur heeft met Antwerpen-Centraal.

1100 spitsmijders en 4000 spitsmijdingen, het mag best meer zijn

De spitsmijden actie in Antwerpen loopt nog tot minstens april 2019. Automobilisten die overstappen op trein, tram, fiets of hun traject vroeger of later aanvatten kunnen elke maand waardebonnen en lunchvouchers verdienen.

Hoewel er nu al meer dan 1100 personen meededen die samen meer dan 4000 spitsmijdingen realiseerden liggen de ambities hoger. Na de eerste inschrijvingsgolf blijkt dat intensere begeleiding en dus persoonlijk advies vereist is om mensen over de streep te trekken. Vandaar dit initiatief.

Hoe kunnen bedrijven mee doen?

Werknemers kunnen zich niet zelf registreren: de registratie van de Olympus Mobility service moet aangeboden worden via de werkgever. Elk bedrijf kan zich kosteloos en online registreren op http://www.spitsmijden-antwerpen.be. De werknemers krijgen vervolgens een login voor de Olympus app (te downloaden op iphone of android). De app registreert automatisch hun spitsmijdingen.

Werkgevers die dat wensen, kunnen opteren voor de volledige Olympus Mobility mobiliteit service, waardoor hun werknemers niet alleen spitsmijdingen registeren, maar ook makkelijk tickets kunnen bestellen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de trein, tram, bus of fiets.

Over Olympus Mobility

Olympus Mobility NV is gegroeid uit de Belgische spoorwegen en werd opgericht eind 2015. Aandeelhouders zijn Cambio autodelen, mobiliteitsclub VAB, Taxistop VZW en Taxistop ASBL.

Voor meer info, contacteer:

Olympus Mobility NV
Koen Van De Putte, CEO