Curriculum Postgraduaat Digitale Business

Keer terug naar de programmapagina van het Postgraduaat Digitale Business

Het Postgraduaat Digital Business is gericht op de praktijk.

De verworven kennis verwerk je tijdens het de opleiding in een specifieke businesscase voor jou en/of jouw organisatie. Na het volgen van de opleiding ben je in staat om een digitaal marketingplan, een business case met het digital geïntegreerd, een specifiek content of inbound plan, … te implementeren in jouw reële beroepssituatie. De inzichten die je vergaart in de lessen via theorie, cases, inspiratie en modellen helpen je bij het opstellen van jouw case. Daar bovenop krijg je ook acht uur ondersteuning door een ervaren coach.
[/column][/row]


Dag 1: 31/01/2019

  • Business in a Digital Age

Koen Delvaux, CMO van Joyn Belgium, toont aan welke invloed digital business heeft op je hele organisatie. In deze les wordt aandacht besteed aan wat “digital” zo speciaal maakt en wat er allemaal aan het veranderen is in de wereld. Je leert wat je met digitale transformatie in een bedrijfsomgeving moet en kan doen.

Digitale strategie-expert Gerrie Smits bespreekt in deze sessie het belang van user-centric denken in alle fasen van je communicatie. Hoe bekijk je product/purpose vanuit het standpunt van je klant of gebruiker? Daarnaast wordt ook stil gestaan bij de irrationaliteit van online gebruikers.

  • Business Transformation vs Business Processes & Digital Marketing/Communication Strategy

Koen Delvaux is de voormalige CMO van Joyn en expert in digitale transformatie, innovatie en marketing. Hij toont aan welke invloed digital business heeft op je hele organisatie. In deze les wordt aandacht besteed aan wat “digital” zo speciaal maakt en wat er allemaal aan het veranderen is in de wereld. Je leert wat je met digitale transformatie in een bedrijfsomgeving moet en kan doen.

Dag 2: 7/02/2019

  • User Research en Competitor Analysis

Johan Peeters is ervaren change architect, gespecialiseerd in service design en Innovation Delivery bij o.m. Bpost. Hij deelt zijn kennis over hoe je onderzoek kan doen naar je bedrijfsomgeving, de consument, je concurrent, en de belangrijkste trends.

  • De digitale customer journey

In deze sessie leer je van digitaal strateeg Stefan Jenart van Wijs hoe anders de nieuwe, digital customer journey is en hoe je zelf customer journeys uittekent. Ook leer je welk kanalen je best in kan zetten voor de verschillende fases van de customer journey. Wie is jouw klant en wat verwacht hij in welke fase van jullie samenwerking? Hoe maak je de ‘return on investment’ (ROI) zo duidelijk mogelijk door doelgericht met je klanten om te gaan? Na deze sessie weet je hoe je reële klantbehoeften detecteert, begrijp je de impact van digitale media op consumentengedrag, en kan je die inzichten zelf vertalen naar een ‘customer journey’.

Module 2: Insights en best practices

Wie is jouw klant en wat verwacht hij in welke fase van jullie samenwerking? Hoe maak je je ‘return on investment’ (ROI) zo effectief mogelijk door doelgericht met je klanten om te gaan?

Na deze class weet je hoe je reële klantbehoeften detecteert, begrijp je de impact van digitale media op consumentengedrag en kan je die inzichten vertalen naar een ‘customer journey’.

Dag 3: 14/02/2019

  • UX, Usability and Conversion Optimization

Karl Gilis omschrijft zichzelf als UX comedian; expert in customer happiness, UX, CRO, en gebruikersonderzoek. In deze sessie leer je hoe de conversie van je landingspagina’s kan verhogen door de frictie zo veel mogelijk weg te nemen.

  • Inbound Marketing & Digital Ecosystem

De term “inbound marketing” werd gelanceerd door het bedrijf Hubspot. Expert Johan Vandecasteele legt je uit wat die inbound marketing is en waarom het (ook voor B2C) zo belangrijk is. Daarnaast wordt gekeken hoe je content kan gebruiken om mensen dieper in de sales funnel te trekken. Tot slot toont hij ook hoe je dit proces, o.a. via email, kan automatiseren.

Dag 4: 21/02/2019

  • Search Engine Optimization

In deze sessie gidst ervaren digitaal expert Elly Cools je door de belangrijkste Google producten, waaronder Google Ads en hoe ze zich onderscheiden van Search Engine Optimization (SEO). De focus ligt op de direct toepasbare do’s en dont’s, niet op het technisch jargon.

  • Google Analytics & KPIs, Dashboards & Reporting

Yves Ferket is Senior Analytics Consultant bij o.m. De Lijn. Iedereen kent Google Analytics, maar om er de juiste conclusies uit te leren trekken voor je business hebben we digitaal expert Yves Ferket aangetrokken. Leer van Yves hoe je kan leren van het gedrag van je publiek op je website, waar mensen écht op googlen, en wat je kan leren uit de (beperkte) cijfers die je hebt.

Dag 5: 28/02/2019

  • Content Marketing Strategy & Distribution

Geerlinde Pevenage is oprichter van Boson en expert in contentstrategie. Wat is contentstrategie precies? Samen met content-expert Geerlinde Pevenage zoeken we uit wat goede content exact inhoudt.

  • Coaches: matching met de cases van de cursisten

Module 3: Channels + Content

Conversation management draait om luisteren, oppikken en je data monitoren. Maar hoe neem je deel aan de conversatie zonder commercieel te zijn? Wanneer breng je welke boodschap? En hoe kunnen data je hierbij helpen?

In dit onderdeel leer je hoe communities, ambassadeurs en influencers functioneren en hoe je deze ‘kanalen’ op een relevante manier kunt integreren in je digitale marketing strategie, met het oog op conversie.

Hoe bouw daarnaast je een digitale marketing strategie die je boodschap de grootste impact geeft? In de verschillende lessen (SEA, Programmatic Buying, Real-Time Bidding, Social, Social ads, content marketing …) leer je de eigenheden van elk ‘kanaal’ kennen en hoe ontdek je hoe je een geïntegreerde kanaalstrategie kan uitwerken doorheen de customer journey.

Dag 6: 14/03/2019

  • Web video/podcasts en YouTube

Peter Van Keer is oprichter van Keerco, YouTube Creator en videostrateeg. Je leest het in alle trendrapporten: videomarketing krijgt elk jaar meer impact. Videostrateeg Peter Van Keer toont waaraan je een ‘goede’ webvideo herkent en wat het belang is van YouTube en ‘native video’ op platformen als LinkedIn en Facebook.

  • Visuele content voor web en instagram

Tijdens deze les toont freelance fotografe en beeldenvreter Monica Monté hoe je beelden kan maken, selecteren en bewerken die je volgers écht aanspreken op Facebook, Instagram en andere visuele platformen. Ze legt ook uit waarom je niet zo maar beelden mag downloaden van Google Images en hoe je filters en effecten kan gebruiken om je beelden extra effect te geven.

Dag 7: 21/03/2019

  • Experience Marketing en Events

Peter Decuypere is de legendarische organisator van I Love Techno en auteur van « We love events » en « Holy Trinity Events ». Hij toont aan hoe ‘real life’ evenementen deel kunnen uitmaken van een digitale strategie, en hoe je ze kan vertalen naar ‘conversation events’.

  • Strategy voor Facebook/LinkedIn/Twitter + Community Management

Chris Demeyere is social media consultant en mede-oprichter bij punchline. In deze sessie biedt hij een overzicht van wat de echt bruikbare strategieën zijn voor social media.

Dag 8: 28/03/2019

  • Influencer Marketing

Kel Wouters is digitale-mediastrateeg en CEO van So Buzzy. Vanuit haar praktijkervaring leert ze aan hoe communities, ambassadeurs en influencers functioneren en hoe je ze op een relevante manier kan integreren in je digitale marketingstrategie. En dit uiteraard zonder conversie uit het oog te verliezen.

  • Storytelling

Guido Everaert is blogger, columnist, meester-verhalenverteller en auteur van het boek Storytelling. Schrijven voor het web is uiteraard helemaal anders dan schrijven voor klassieke media. Maar hoe spring je eruit met een goeie titel? Wat is de ideale lengte en structuur? En hoe zorg je ervoor dat je inhoud ook opgepikt wordt door zoekmachines?

Dag 9: 04/04/2019

  • Mailings, Newsletters & Marketing Automation

Tamara Gielen is een freelance e-mailmarketing expert en coach die internationaal gewaardeerd wordt voor haar kennis over CRM, marketing automation en email marketing. In deze les toont ze aan waarom email marketing nog altijd belangrijk is en wat de do’s en don’ts zijn.

  • Content distributie en promotie via social media advertising

Sara Van de Velde is naast oprichter van Forever After ook Facebook en andere Social Media Advertising specialist. In deze sessie leer hoe je Facebook Audiences haarfijn kan afstellen en hoe je Facebook Advertising optimaal kan laten renderen.

Dag 10: 25/04/2019

  • Banners, Programmatic Advertising en Digital Display

Soms heeft je merk of campagne een stevig duwtje in de rug nodig. “Digital display”-specialist Steven Verbruggen leert je alles over online bannering, Programmatic Advertising, digitale billboards en andere manieren om efficiënt online te adverteren.

  • Growth Hacking Tactics & Tools

Frederik Vandenweghe van The Growth Revolution is (uiteraard) expert in Growth Marketing. Maar wat is growth hacking juist? In deze sessie reikt hij technieken, tips, tricks en tools aan die je kan toepassen om je inspanningen snel te doen schalen.

Dag 11: 02/05/2019

  • Privacy, ethiek en security in digitale tijden

Herman Maes van Intracto is een Digital Marketing expert met zijn roots in IT; weet als geen ander de ethiek van digitale marketing, de grenzen van privacy, en het belang van security uit te leggen aan niet-juristen en niet-IT’ers.

  • Structuursessie en scorecard

Alle puzzelstukken die je tijdens de voorbije sessies hebt verzameld om jouw businesscase op te stellen, worden nu in een framework gestoken zodat jij, jouw werkgever, jouw medewerkers … een duidelijk zicht krijgen op de inspanningen die je zal leveren en hoe je deze zal meten zodat je een continu optimalisatieproces kan creëren met focus op de juiste prioriteiten.

Dag 12: 09/05/2019

  • Inspiratiesessie: de toekomst van marketing

Miel Van Opstal, Business & Marketing Innovation Facilitator at WaveLab Consulting kijkt met jullie mee naar de toekomst van Marketing

Finale feedbacksessie